Bedömare i våra kvalitetsgranskningar
Inom det nationella kvalitetssäkringssystemet gör UKÄ fyra olika typer av granskningar för att säkra kvaliteten i den svenska högskolan. Arbetet i granskningarna utgår från kollegial bedömning i enlighet med internationella principer för kvalitetssäkring av högre utbildning och forskning.
Kollegial bedömning
UKÄ tillsätter och beslutar om en oberoende extern bedömargrupp som får i uppdrag att genomföra den aktuella granskningen. Det görs efter ett nomineringsförfarande, där lärosäten, arbetlivsorganisationer och studentkårer, genom Sveriges förenade studentkårer (SFS) får lämna förslag på bedömare. Lärosätet får alltid möjlighet att yttra sig över sammansättningen, utifrån till exempel eventuella jävsinvändningar.
Bedömargrupperna består vanligtvis av:
- Sakkunniga
- Student- eller doktorandrepresentanter
- Arbetslivsföreträdare
Samtliga bedömare har samma formella status och deltar på lika villkor. Den samlade kunskap och erfarenhet bedömarna har ska användas för att göra bedömningar av de områden som ingår i den aktuella granskningen.
De sakkunniga har alltid gedigen erfarenhet av att arbeta inom högskolesektorn men beroende på typ av granskning efterfrågar UKÄ olika kompetens. Majoriteten av bedömargruppen består av sakkunniga eftersom uppgiften kräver mycket god kännedom om högskolan.
Utöver att bidra i granskning och bedömning av de bedömningsgrunder som ingår i granskningen har student- och doktorandrepresentanten ett särskilt uppdrag. Uppdraget innebär att bevaka ett student- och doktorandperspektiv i bedömargruppens diskussioner och att bedömningarna inkluderar detta perspektiv där det är relevant.
Utöver att bidra i granskning och bedömning av de bedömningsgrunder som ingår i granskningen har arbetslivsföreträdaren ett särskilt uppdrag. Uppdraget innebär att bevaka frågor kring arbetsliv och samverkan i bedömargruppens diskussioner och att bedömningarna anlägger arbetslivets perspektiv där det är relevant.
Som arbetslivsföreträdare i en bedömargrupp för lärosätesgranskning handlar arbetet bland annat om att granska lärosätets rutiner och processer för samverkan med arbetslivet och att lärosätet har rutiner och processer för att ta till åtgärder och utveckla utbildningarna, så att de är användbara och utvecklar studenter och doktoranders beredskap att möta arbetslivet.
Bedömargruppens uppdrag
I bedömarnas uppdrag ingår bland annat att delta i möten under hela granskningsprocessen, granska alla bedömningsunderlag, genomföra intervjuer, motivera de omdömen som ges och att skriva ett yttrande. Bedömargrupperna yttrande är baserat på en samlad bedömning av allt underlag i den aktuella prövningen. Yttrandet utgör underlag för UKÄ:s beslut eller rekommendation till regeringen (gäller enskilda utbildningsanordnare). För att skapa en rättssäker, förutsägbar och transparent kvalitetssäkringsprocess skickas bedömargruppens preliminära yttrande på delning till lärosätet innan det färdigställs och UKÄ kan fatta beslut. Under delningsprocessen får lärosätena möjlighet att påpeka eventuella sakfel i yttrandena. Bedömargruppens arbete är arvoderat.
Introduktion för bedömare
Inför varje granskning anordnar UKÄ en bedömarintroduktion i hur kvalitetssäkringssystemet och UKÄ:s granskningsmetod fungerar. Vid introduktionen presenteras den aktuella granskningens fokus samt vägledningens samtliga bedömningsgrunder. Introduktionen innehåller också information om de bedömningsunderlag som kommer att ingå i granskningen.
Sidan uppdaterades den 27 oktober 2023