Alla sjuksköterskeutbildningar har följts upp
Uppföljningen är ett led i den tematiska utvärderingen av utbildningar som leder till sjuksköterskeexamen. Syftet med uppföljningen har varit att stärka den granskande ansatsen, att bidra till kvalitetsutveckling i utbildningarna och att lyfta de utvecklingsbehov som finns på nationell nivå. Inga examenstillstånd återkallas i samband med utvärderingen.
Utifrån de rekommendationer som gavs i utvärderingen har lärosätena skickat in åtgärdsredovisningar där de beskrivit vilka förändringar de gjort i sina utbildningar. En bedömargrupp har bedömt huruvida lärosätenas åtgärder varit rimliga och ändamålsenliga eller inte.
Uppföljningen som ett led i utvecklingsarbetet
– Vi ser att många lärosätena verkligen har använt utvärderingen och uppföljningen för att utveckla det egna sjuksköterskeprogrammet på både kort och lång sikt. Lärosätena har genomfört många åtgärder för att stärka, utveckla och kvalitetssäkra utbildningarna ännu mer. Särskilt positivt är arbetet med en stärkt samverkan mellan lärosäten och den kliniska verksamheten. I flera utbildningar har detta arbete medfört att lärosäten och verksamheten tillsammans kunnat identifiera nya kliniska placeringar och utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen, säger Karin Stenbeck på utvärderingsavdelningen på Universitetskanslersämbetet.
Yrkeskvalifikationsdirektivet och Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100) som trädde i kraft i februari 2023 har påverkat uppföljningen och de åtgärder som genomförts. Trots den omfattande omställning som lärosätenas ställts inför syns en positiv utveckling i arbetet med utbildningarna.
– I arbetet med att utveckla nya utbildningsplaner och kursplaner finns möjligheter att kvalitetssäkra hela utbildningen och vi ser att flera viktiga moment har stärkts. Exempelvis har omvårdnadsprocessen tydliggjorts och lärosätena beskriver på ett konkret sätt hur integrering av teoretiska och praktiska kunskaper ska gå till. Lärosätena har också stärkt moment som förbereder studenterna inför den verksamhetsförlagda delen av utbildningen där exempelvis simulering och arbete med patientfall ingår, fortsätter Karin Stenbeck.
Förordning om ändring i högskoleförordningen hittar du på svenskforfattningssamling.se
Fortsatt arbete med gemensamma utmaningar
Det finns en stor samsyn mellan lärosätena när det gäller gemensamma utvecklingsområden för sjuksköterskeutbildning.
– En av de stora framtida utmaningarna för sjuksköterskeprogrammen nationellt är kompetensförsörjning på lång sikt och det finns ett tydligt behov av samverkan och samnyttjande av kompetens, avslutar Karin Stenbeck.
Återföringskonferens den 24 april
Den 24 april 2024 möts lärosätena digitalt för en återföringskonferens. På agendan står presentation av uppföljningens resultat på nationell nivå. Men viktigast blir att lyfta aktiviteter och goda exempel från uppföljningen för att stimulera till samtal och erfarenhetsutbyte lärosätena emellan.
Resultaten av uppföljningen hittar du i Högskolekollen.
Sidan publicerades den 14 mars 2024