Universitetskanslersämbetets logotyp

Meny

Lättläst om universitet och högskolor

Här kan du läsa mer om universitet och högskolor.

Det finns cirka 50 universitet, högskolor och enskilda utbildningsanordnare i Sverige.

Universitet och högskolor är olika.

Det är bara universiteten som får ge examen på forskarnivå.

Ofta används ordet "högskolan" för både universitet och högskolor,

till exempel i lagar och förordningar.

Ofta kallas universitet, högskolor och enskilda utbildningssamordnare

för "lärosäten".

Enligt lagen måste utbildning i högskolan ha en vetenskaplig eller konstnärlig grund

och baseras på beprövad erfarenhet.

Högskolan ska också utföra forskning, konstnärlig forskning och utvecklingsarbete.

Högskolorna måste också samverka med övriga samhället.

De måste också se till att den kunskap som finns på högskolan

kommer samhället till nytta.

Statliga lärosäten är egna myndigheter.

Det är utbildningsdepartementet som är ansvarig för alla frågor

som rör universitet, högskolor och forskning.

Men det finns ett undantag.

Det är Näringsdepartementet som ansvarar för Sveriges lantbruksuniversitet.

Sidan uppdaterades den 3 oktober 2023