Nyckeltal
Utbildning på grundnivå och avancerad nivå
-
Examinerade från yrkesexamensprogram med tidigare examen
Uppgiften anger andelen av samtliga examinerade från yrkesexamensprogram per läsår som tidigare avlagt examen vid universitet/högskola i Sverige.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Förstagångsexaminerade
Med förstagångsexaminerade menas antalet individer som avlägger sin första examen vid universitet eller högskola per läsår. En förstagångsexaminerad har inte tidigare avlagt examen vid universitet/högskola i Sverige. Skillnaden mellan antalet avlagda examina och antalet första gången examinerade individer är stor mellan olika lärosäten, bland annat beroende på skillnader i praxis när det gäller hanteringen i utfärdandet av examensbevis. Antalet förstagångsexaminerade är därför ofta ett bättre mått på utbildningsresultatet än antalet avlagda examina.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Förstagångsexaminerade (%)
Andel förstagångsexaminerade av samtliga examinerade per läsår. Med förstagångsexaminerade menas antalet individer som avlägger sin första examen vid universitet eller högskola per läsår. En förstagångsexaminerad har inte tidigare avlagt examen vid universitet/högskola i Sverige. Uppgiften visar skillnaden mellan lärosäten i antal examinerade och antal förstagångsexaminerade. Uppgiften anges i procent. Skillnaden mellan antalet avlagda examina och antalet första gången examinerade individer är stor mellan olika lärosäten, bland annat beroende på skillnader i praxis när det gäller hanteringen i utfärdandet av examensbevis.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Förstahandssökande (%) till yrkesexamensprogram
Andel av programnybörjarna på yrkesexamensutbildningar som började på den utbildning de hade valt i första hand. Uppgiften avser programnybörjare under läsåret och anges i procent. För alla programnybörjare, vilka fanns med som behöriga sökande i UHR:s antagningssystem, har undersökts om de har börjat på den utbildning de valde i första hand eller på ett lägre prioriterat alternativ. Den andel nybörjare på förstahandsval som redovisas är antalet nybörjare på förstahandsvalet av alla som fanns med i UHR:s antagningssystem.
Uppgift redovisas inte för de utbildningar där färre än 70 procent av programnybörjarna på den aktuella utbildningen (vid ett givet lärosäte) finns med i UHR:s antagningssystem, och könsuppdelade uppgifter redovisas inte för utbildningar där färre än 70 procent av programnybörjarna av ett visst kön på den aktuella utbildningen (vid ett givet lärosäte) finns med i UHR:s system. Uppgift redovisas inte heller om det totala antalet programnybörjare på den aktuella utbildningen (vid ett givet lärosäte) som sökt via UHR:s system är mindre än 20, och könsuppdelade uppgifter redovisas inte om antalet programnybörjare av ett visst kön på den aktuella utbildningen (vid ett givet lärosäte) är mindre än 20.
Nyckeltalet är baserat på uppgifter som kommer ifrån UHR:s antagningssystem samt de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Genomsnittspoäng efter 3 år
I nyckeltalet definieras lärosätet av där studenten var registrerad under sin första termin. Då studenten varit registrerad på flera lärosäten under dennes första termin väljs det lärosäte som studenten har flest registreringspoäng på. Vid lika antal poäng så väljs ett av lärosätena slumpmässigt ut. En student representerar således bara ett lärosäte.
Poängen räknas sedan oavsett vilket lärosäte poängen tas på. Endast poäng på lärosäten anslutna till Ladok räknas med (samt Handelshögskolan från och med läsåret 2011/12).
-
Högskolanybörjare med högutbildade föräldrar (%)
Andel studenter med högutbildade föräldrar bland högskolanybörjare. Inresande studenter är exkluderade. Fördelningar finns för läsår, lärosäte och kön.
Med högskolanybörjare avses student som första gången är registrerad i högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid ett visst lärosäte.
Med högutbildade föräldrar avses att minst en av föräldrarna har en eftergymnasial utbildning som är tre år eller längre. Uppgifterna om föräldrarnas utbildningsnivå har hämtats från Registret över befolkningens utbildning (UREG) och klassificerats enligt nivå i Svensk utbildningsnomenklatur (SUN). I första hand hämtas föräldrauppgifterna då nybörjarna var 12 år. Saknas det uppgift om föräldrarnas utbildningsnivå vid denna ålder används istället uppgiften vid 13 års ålder och därefter vid 11 års ålder, 14 års ålder etc. enligt detta sicksackmönster för att komma så nära 12 års ålder som möjligt. För personer som är adopterade är det adoptivföräldrarnas utbildningsnivå som avgör om föräldrarna är högutbildade.
Uppgifter som innehåller nollor kan betyda att det inte finns några personer med högutbildade föräldrar, det vill säga noll procent av nybörjarna har högutbildade föräldrar. Men noll kan också betyda att antalet är för litet (under fem) för att siffran ska redovisas. När materialet laddas ned markeras rader där antalet är för litet för att siffran ska redovisas med ”..”.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Högskolenybörjare med högutbildade föräldrar (%)
Andel studenter med högutbildade föräldrar bland högskolenybörjare. Inresande studenter är exkluderade. Fördelningar finns för läsår, lärosäte och kön.
Med högskolenybörjare avses studenter som för första gången är registrerade i högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå i Sverige. För uppgifterna per lärosäte innebär det således att beräkningen görs för nybörjare som för första gången började studera vid det aktuella lärosätet och dessutom inte tidigare hade studerat vid något annat lärosäte (högskolenybörjarna vid ett lärosäte är således en delmängd av antalet som är nybörjare vid lärosätet).
Med högutbildade föräldrar avses att minst en av föräldrarna har en eftergymnasial utbildning som är tre år eller längre. Uppgifterna om föräldrarnas utbildningsnivå har hämtats från Registret över befolkningens utbildning (UREG) och klassificerats enligt nivå i Svensk utbildningsnomenklatur (SUN). I första hand hämtas föräldrauppgifterna då nybörjarna var 12 år. Saknas det uppgift om föräldrarnas utbildningsnivå vid denna ålder används istället uppgiften vid 13 års ålder och därefter vid 11 års ålder, 14 års ålder etc. enligt detta sicksackmönster för att komma så nära 12 års ålder som möjligt. För personer som är adopterade är det adoptivföräldrarnas utbildningsnivå som avgör om föräldrarna är högutbildade.
Uppgifter som innehåller nollor kan betyda att det inte finns några personer med högutbildade föräldrar, det vill säga noll procent av nybörjarna har högutbildade föräldrar. Men noll kan också betyda att antalet är för litet (under fem) för att siffran ska redovisas. När materialet laddas ned markeras rader där antalet är för litet för att siffran ska redovisas med ”..”.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Kurser med jämn könsfördelning (%)
Andelen kurser med jämn könsfördelning vid lärosätet. Uppgiften baseras på registrerade kurspoäng för kvinnor respektive män. Andelsuppgiften anger andel kurser av alla kurser vid lärosätet där andelen registrerade kurspoäng för kvinnor och män ligger inom intervallet 40-60 procent.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Kvarvarande år 2 (%)
Andel av högskolenybörjare som var registrerade på samma lärosäte följande läsår (inklusive inresande studenter och studenter med färre än 3 hp).
-
Medianålder för högskolenybörjare
Medianålder för högskolenybörjare per läsår. En högskolenybörjare är en student som för första gången är registrerade i svensk högskoleutbildning (sedan 1977). Uppgiften redovisas om antalet högskolenybörjare är fler än 30.
Uppgifterna lämnas ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Medianålder för nybörjare på yrkesexamensprogram
Medianåldern för nybörjare på yrkesexamensprogram (programnybörjare). Nybörjare på yrkesexamensprogram är studenter som för första gången är registrerad på något utbildningsprogram som normalt leder till en viss yrkesexamen. Student som byter högskola inom ramen för samma yrkesexamensprogram räknas inte till på nytt, men student som byter yrkesexamensprogram på samma högskola räknas på nytt. Det innebär att programnybörjare blir man bara en gång per yrkesexamensprogram oberoende av högskola och oberoende av eventuella byten av studieinriktning inom ramen för denna examen.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Nationell mobilitet
Uppgiften anger andel av högskolanybörjarna som föregående läsår studerade vid annat svenskt lärosäte. En nybörjare på högskola eller högskolanybörjare är en student som aldrig tidigare varit registrerade vid den aktuella högskolan. På riksnivån anger uppgiften andelen studenter som registrerat sig vid en högskola som de tidigare inte varit registrerad vid.
Uppgifterna lämnas ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. Vissa kommuner har under åren tillhört olika län vilket kan påverka jämförbarheten.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Nybörjare (%) på förstahandsval
Andel av högskolenybörjarna som började på den utbildning de hade valt i första hand. För alla högskolenybörjare på program under höstterminen vid respektive lärosäte, vilka fanns med som sökande i UHR:s antagningssystem, har man undersökt om de har börjat på den utbildning de valde i första hand eller på ett lägre prioriterat alternativ. Den andel nybörjare på förstahandsval som redovisas är antalet nybörjare på förstahandsvalet av alla som finns med i UHR:s system.
Uppgift redovisas inte för de lärosäten där färre än 70 procent av högskolenybörjarna finns med i UHR:s antagningssystem, och könsuppdelade uppgifter redovisas inte där färre än 70 procent av högskolenybörjarna av det aktuella könet finns med i UHR:s antagningssystem. Uppgift redovisas inte heller om det totala antalet högskolenybörjare vid lärosätet som sökt via UHR:s system är mindre än 20, och könsuppdelade uppgifter redovisas inte om antalet högskolenybörjare vid lärosätet av det aktuella könet som sökt via UHR:s system är mindre än 20.
Nyckeltalet är baserat på uppgifter som kommer ifrån UHR:s antagningssystem samt de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Nybörjare på yrkesexamensprogram: andel med högutbildade föräldrar
Andel studenter med högutbildade föräldrar bland nybörjare på yrkesexamensprogram. De inresande studenterna är exkluderade. Fördelningar finns för läsår, program, lärosäte och kön.
Nybörjare på yrkesexamensprogram innebär att en student för första gången har registrerats på en kurs inom ett utbildningsprogram som normalt leder till en viss yrkesexamen.
Med högutbildade föräldrar avses att minst en av föräldrarna har en eftergymnasial utbildning som är tre år eller längre. Uppgifterna om föräldrarnas utbildningsnivå har hämtats från Registret över befolkningens utbildning (UREG) och klassificerats enligt nivå i Svensk utbildningsnomenklatur (SUN). I första hand hämtas föräldrauppgifterna då nybörjarna var 12 år. Saknas det uppgift om föräldrarnas utbildningsnivå vid denna ålder används istället uppgiften vid 13 års ålder och därefter vid 11 års ålder, 14 års ålder etc. enligt detta sicksackmönster för att komma så nära 12 års ålder som möjligt. För personer som är adopterade är det adoptivföräldrarnas utbildningsnivå som avgör om föräldrarna är högutbildade
Uppgifter som innehåller nollor kan betyda att det inte finns några personer med högutbildade föräldrar, det vill säga noll procent av nybörjarna har högutbildade föräldrar. Men noll kan också betyda att antalet är för litet (under fem) för att siffran ska redovisas. När materialet laddas ned markeras rader där antalet är för litet för att siffran ska redovisas med ”..”.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utlandsstudier bland examinerade (%)
Andelen av samtliga examinerade ett visst läsår som under examensåret och de fem föregående läsåren har studerat utomlands (i utbytesprogram eller som freemovers). Nyckeltalet ger en bild av hur stor andel av de examinerade som har en period av studier utomlands i sin utbildning. Uppgiften anges i procent.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utlandsstudier bland examinerade från yrkesexamensprogram.
Antal personer bland samtliga examinerade från yrkesexamensprogram ett visst läsår som någon gång under examensåret och de fem föregående läsåren har studerat utomlands (i utbytesprogram eller som freemovers).
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utlandsstudier bland förstagångsexaminerade från yrkesexamensprogram.
Antal personer bland de som examinerades för första gången från yrkesexamensprogram ett visst läsår som någon gång under examensåret och de fem föregående läsåren har studerat utomlands (i utbytesprogram eller som freemovers).
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utlandsstudier bland förstagångsexaminerade
Antal personer bland de som examinerades för första gången ett visst läsår som någon gång under examensåret och de fem föregående läsåren har studerat utomlands (i utbytesprogram eller som freemovers).
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utlandsstudier bland samtliga examinerade
Antal personer bland samtliga examinerade ett visst läsår som någon gång under examensåret och de fem föregående läsåren har studerat utomlands (i utbytesprogram eller som freemovers).
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utländsk bakgrund (%) bland högskolanybörjare
Andel studenter med utländsk bakgrund bland högskolanybörjare. Högskolanybörjarna är under 65 år och de inresande studenterna är exkluderade. Fördelningar finns för läsår, lärosäte och kön.
Med högskolanybörjare avses student som första gången är registrerad i högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå vid ett visst lärosäte.
Med utländsk bakgrund avses personer som antingen är utrikes födda eller som är födda i Sverige men båda föräldrarna är utrikes födda. Utrikes födda personer som har två svenska föräldrar ingår dock inte i gruppen med utländsk bakgrund.
För personer som är adopterade är det adoptivföräldrarnas bakgrund som avgör och adopterade med två utrikes födda adoptivföräldrar ingår således i gruppen med utländsk bakgrund.
Uppgifter som innehåller nollor kan betyda att det inte finns några personer med utländsk bakgrund, det vill säga noll procent av högskolanybörjarna i en viss kategori har utländsk bakgrund. Men noll kan också betyda att antalet är för litet (under fem) för att siffran ska redovisas. När materialet laddas ned markeras rader där antalet är för litet för att siffran ska redovisas med ”..”.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utländsk bakgrund (%) bland högskolenybörjare
Andel studenter med utländsk bakgrund bland högskolenybörjare. Högskolenybörjarna är under 65 år och de inresande studenterna är exkluderade. Fördelningar finns för läsår, lärosäte och kön.
Med högskolenybörjare avses studenter som för första gången är registrerade i högskoleutbildning på grundnivå eller avancerad nivå i Sverige. För uppgifterna per lärosäte innebär det således att beräkningen görs för nybörjare som för första gången började studera vid det aktuella lärosätet och dessutom inte tidigare hade studerat vid något annat lärosäte (högskolenybörjarna vid ett lärosäte är således en delmängd av antalet som är nybörjare vid lärosätet).
Med utländsk bakgrund avses personer som antingen är utrikes födda eller som är födda i Sverige men båda föräldrarna är utrikes födda. Utrikes födda personer som har två svenska föräldrar ingår dock inte i gruppen med utländsk bakgrund.
För personer som är adopterade är det adoptivföräldrarnas bakgrund som avgör och adopterade med två utrikes födda adoptivföräldrar ingår således i gruppen med utländsk bakgrund.
Uppgifter som innehåller nollor kan betyda att det inte finns några personer med utländsk bakgrund, det vill säga noll procent av högskolenybörjarna i en viss kategori har utländsk bakgrund. Men noll kan också betyda att antalet är för litet (under fem) för att siffran ska redovisas. När materialet laddas ned markeras rader där antalet är för litet för att siffran ska redovisas med ”..”.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Utländsk bakgrund (%) bland nybörjare på yrkesexamensprogram
Andel studenter med utländsk bakgrund bland nybörjare på yrkesexamensprogram. Nybörjarna är under 65 år och de inresande studenterna är exkluderade. Fördelningar finns för läsår, program, lärosäte och kön.
Nybörjare på yrkesexamensprogram innebär att en student för första gången har registrerats på en kurs inom ett utbildningsprogram som normalt leder till en viss yrkesexamen.
Med utländsk bakgrund avses personer som antingen är utrikes födda eller som är födda i Sverige men båda föräldrarna är utrikes födda. Utrikes födda personer som har två svenska föräldrar ingår dock inte i gruppen med utländsk bakgrund.
För personer som är adopterade är det adoptivföräldrarnas bakgrund som avgör och adopterade med två utrikes födda adoptivföräldrar ingår således i gruppen med utländsk bakgrund.
Uppgifter som innehåller nollor kan betyda att det inte finns några personer med utländsk bakgrund, det vill säga noll procent av högskolenybörjarna i en viss kategori har utländsk bakgrund. Men noll kan också betyda att antalet är för litet (under fem) för att siffran ska redovisas. När materialet laddas ned markeras rader där antalet är för litet för att siffran ska redovisas med ”..”.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Återkommande efter examen (%)
Andel av registrerade studenter (hösttermin) som återkom till studier efter att ha varit frånvarande minst tre sammanhängande terminer efter att ha avlagt examen. Frånvaron ska ha inletts precis efter att studenten avlagt examen. Uppgiften anges i procent. Uppgifterna per lärosäte uppger andel av registrerade studenter som var frånvarande minst tre sammanhängande terminer från alla lärosäten och inte bara det aktuella lärosätet.
Uppgifterna lämnas ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter.
Individer som deltagit i uppdragsutbildning, basår, preparandutbildning i svenska eller kvalificerad yrkesutbildning ingår inte i dessa uppgifter.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Återkommande i utbildning (%)
Uppgifterna anger andel av de registrerade studenterna (höstterminen) som någon gång har varit frånvarande minst tre sammanhängande terminer. Uppgiften anges i procent
Uppgifterna lämnas ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter.
Individer som deltar i uppdragsutbildning, basår, preparandutbildning i svenska eller kvalificerad yrkesutbildning ingår inte i dessa uppgifter.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
Utbildning på forskarnivå
-
Rekrytering till utbildning på forskarnivå från egen högskola
Uppgiften avser andel av nybörjarna i utbildning på forskarnivå under kalenderåret som avlagt examen på grundnivå eller avancerad nivå vid det lärosäte där man påbörjar utbildning på forskarnivå. Nybörjare utan examen på grundnivå eller avancerad nivå (inte uttagen eller registrerad) ingår i uppgiften om personen har minst fyra registreringsterminer i svensk högskola varav den sista terminen är vid lärosätet där forskarstudierna påbörjats. Uppgiften beräknas, fr.o.m. 2011, endast för lärosäten med minst tio nybörjare i utbildning på forskarnivå. Uppgiften avser kalenderåret och anges i procent.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Medianålder, doktorander (ht)
Medianålder på doktorander under höstterminen, d.v.s. mittersta åldersvärdet.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Medelaktivitet, doktorander (ht)
Medelaktivitet bland alla doktorander under höstterminen.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskolas studiedokumentationsregister till SCB varje termin. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
Personal
-
Disputerad (%) forskande och undervisande personal
Uppgiften avser antalet disputerade forskande och undervisande personal enligt SCB:s utbildningsregister i relation till antalet forskande och undervisande personal, exklusive forskarstuderande anställda som doktorander och anställda med okänd utbildningsbakgrund, i procent. Uppgiften avser helårspersoner. Andelen disputerade lärare varierar mycket mellan lärosätena beroende bl.a. på verksamhetens inriktning. Så är t.ex. andelen disputerade lärare vid de konstnärliga högskolorna låg, eftersom högskoleförordningen föreskriver annan behörighet för anställning vid dessa högskolor. Vidare är andelen disputerade lärare i regel lägre vid de nya högskolorna än vid de gamla universiteten. I den forskande och undervisande personalen ingår professorer, lektorer, meriteringsanställningar, adjunkter, annan forskande och undervisande personal med doktorsexamen samt annan forskande och undervisande personal utan doktorsexamen. I den forskande och undervisande personalen ingår därutöver personal inom anställningskategorierna administrativ personal, bibliotekspersonal, teknisk personal och arvodister som i sin anställning har forskande och/eller undervisande uppgifter.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskola. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
-
Professorer (%) av forskande och undervisande personal
Uppgiften avser andel professorer av all forskande och undervisande personal senaste kalenderår, exklusive forskarstuderande anställda som doktorander, i procent. Uppgiften avser helårspersoner. I den forskande och undervisande personalen ingår professorer, lektorer, meriteringsanställningar, adjunkter, annan forskande och undervisande personal med doktorsexamen samt annan forskande och undervisande personal utan doktorsexamen. I den forskande och undervisande personalen ingår därutöver personal inom anställningskategorierna administrativ personal, bibliotekspersonal, teknisk personal och arvodister som i sin anställning har forskande och/eller undervisande uppgifter.
Nyckeltalet är baserat på de uppgifter som lämnats ifrån respektive högskola. Efter bearbetning och kontroll av dessa uppgifter läggs uppgifter in i Universitets- och högskoleregistret som utgör källan till dessa uppgifter. I vissa fall samkörs uppgifter med andra register för att ta fram nyckeltalet.
Skapad: 2019-03-20