Kvaliteten i utbildningarna

Varje universitet och högskola ska ha ett kvalitetssystem för att säkra att alla deras utbildningar håller hög kvalitet. UKÄ ansvarar för att utvärdera ett urval av utbildningarna. Under 2016–2022 utvärderade UKÄ de fyra lärarprogrammen som leder till examen som förskollärare, grundlärare, ämneslärare och yrkeslärare.

Utvärderingarna visar hur lärosätena gör det möjligt och säkerställer att studenterna når examensmålen och kan ta ut sina examina. De bedömer också vilka förutsättningar utbildningarna har för att studenterna ska kunna nå examensmålen. Syftet med utvärderingarna är också att de ska bidra till lärosätenas arbete med att utveckla kvaliteten i utbildningarna.

För att få veta hur en utbildningsutvärdering går till, läs Vägledning för utbildningsutvärderingar på grundnivå och avancerad nivå.

Du hittar vägledningen på sidan Vägledningar och mallar.

Publikationer om kvalitet i lärarutbildningen

UKÄ har utrett och utvärderat olika delar av lärarutbildningen som påverkar utbildningens kvalitet i de här de här rapporterna:

  • Lärarutbildningarna: Kvalitet, utmaningar och strategier 2016–2022 (publicerad 2023)
  • Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? (publicerad 2021)
  • Utvärdering av försöksverksamhet med övningsskolor 2014–2019 inom lärarutbildningarna (publicerad 2020)
  • Kvalitetsförstärkning – åtgärder och effekter på utbildningskvalitet. Redovisning av ett regeringsuppdrag (publicerad 2019)
  • Uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen inom lärar- och förskollärarutbildningarna (publicerad 2015)

Sök rapporterna på sidan Publikationer.

I Högskolekollen kan du söka efter resultaten av utvärderingarna.