Behovet av lärare

Samtidigt som många tar en lärarexamen, finns det sedan länge en brist på behöriga lärare i skolan. Detta belyser både UKÄ, SCB och Skolverket i olika rapporter.

Publikationer om behovet av lärare

UKÄ publicerar regelbundet rapporter där behovet av lärare tas upp. Till exempel:

  • Prognoser för behovet av högskoleutbildade (publicerad 2021)
  • Lärarförsörjningen för de nationella minoriteterna – hur kan den tryggas? Redovisning av ett regeringsuppdrag (publicerad 2011)

Sök rapporterna på sidan Publikationer.

Kvinnor och män på lärarutbildningarna

Könsfördelningen har varit ojämn på lärarutbildningarna under lång tid. Det påverkar hur många kvinnor och män som kommer ut i läraryrket. Kvinnorna har varit i klar majoritet på utbildningarna, även om könsfördelningen ser olika ut för olika examina och inriktningar. Sedan nuvarande examina infördes 2011 har över 90 procent av nybörjarna på förskollärarutbildningen varit kvinnor. Bland nybörjarna på ämneslärarutbildningen har det däremot varit en jämn könsfördelning.

UKÄ analyserar ofta statistiken uppdelad på kvinnor och män. Publikationer med ett särskilt fokus på kvinnor och män där lärarutbildningarna ingår:

  • Kvinnor och män i högskolan (publicerad 2016)
  • Man ska bli lärare! — den ojämna könsfördelningen inom lärarutbildningen — beskrivning och analys (publicerad 2009)

Sök rapporterna på sidan Publikationer.