Fortsatt ökning av antalet betalande studenter
Under 2017 ökade antalet betalande studenter vid universitet och högskolor, medan antalet anslagsfinansierade studenter minskade. Den verksamhet som finansieras av studieavgifter har vuxit kontinuerligt sedan avgifterna infördes 2011. Vid flera lärosäten uppgår andelen nu till nära tio procent av de totala utbildningsintäkterna.
Det fanns under 2017 totalt 292 070 helårsstudenter vid de lärosäten som ingår i analysen, vilket är en liten ökning jämfört med föregående år. Ökningen beror på fler betalande helårsstudenter. Dessa ökade med 820 till totalt 5 460. Därmed har antalet betalande studenter ökat varje år sedan studieavgifter för tredjelandsstudenter infördes 2011.
UKÄ sammanställer varje år uppgifter från årsredovisningarna från de statliga universiteten och högskolorna samt Chalmers tekniska högskola och Stiftelsen Högskolan i Jönköping. I analysen ingår uppgifter om lärosätenas utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Det ingår även en översiktlig uppföljning baserad på uppgifter i resultat- och balansräkningar.
Anslagsfinansierade studenter minskar
2017 minskade de anslagsfinansierade studenterna för sjunde året i rad, trots en pågående utbyggnad av högskolan. Antalet minskade med 680 helårsstudenter och uppgick därmed till 286 610 vid de lärosäten som ingår i analysen.
Antalet helårsstudenter har, i ett lite längre tidsperspektiv, varierat mellan 275 000 och 315 000.
Intäkter från anmälnings- och studieavgifter
År 2017 uppgick lärosätenas samlade intäkter från anmälnings- och studieavgifter till 676 miljoner kronor, vilket är en ökning med 19 procent jämfört med 2016. Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Lunds universitet och Chalmers hade störst intäkter från anmälnings- och studieavgifter.
Vid KTH uppgick andelen intäkter från anmälnings- och studieavgifter till drygt tio procent av de totala intäkterna för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Motsvarande andel vid Chalmers och Högskolan i Jönköping var närmare 9 procent och vid Blekinge tekniska högskola 8,5 procent.
Diagram: Antal studenter, fördelat på anslagsfinansierade och studieavgiftsskyldiga

Ekonomiskt överskott kommer från forskningsområdet
UKÄ har också gjort en översiktlig ekonomisk uppföljning baserad på uppgifter i lärosätenas resultat- och balansräkningar: Majoriteten av lärosätena uppvisade positiva resultat, medan något mindre än hälften redovisade underskott. Inom utbildningen på grundnivå och avancerad nivå var det samlade ekonomiska utfallet negativt (-0,2 miljarder), medan verksamhetsområdet forskning och utbildning på forskarnivå uppvisade ett positivt resultat (0,5 miljarder). Det betyder att lärosätenas samlade överskott uppstod inom forskningsområdet.
Myndighetskapital
En skattning baserad på balanserad kapitalförändring och ekonomiskt resultat (årets kapitalförändring) kan användas som grund för jämförelse av myndighetskapital mellan lärosätena. Det skattade myndighetskapitalet för de lärosäten som ingår i analysen ökade betydligt mellan 2007 och 2010, då det fördubblades i reala termer. Lärosätena uppvisade stora överskott framför allt under 2009 och 2010. Därefter har utvecklingen planat ut, men skillnaderna mellan olika lärosäten är stora.
Ett sätt att mäta lärosätenas ekonomiska ställning är att sätta det skattade myndighetskapitalet i relation till omsättningen i form av kostnader. Örebro universitet har högst skattat myndighetskapital i relation till omsättningen, 42 procent. Högskolan i Borås hade lägst andel skattat myndighetskapital i relation till omsättningen, endast 5 procent, och andelen minskade jämfört med föregående år. Vid Högskolan i Gävle, som redovisade ett negativt resultat för 2017 samtidigt som kostnaderna ökade, minskade det skattade myndighetskapitalet som andel av omsättningen från 30 till 19 procent jämfört med föregående år.
Lärosäte | Antal anslagsfinansierade heårsstudenter | Antal studieavgiftsskyldiga helårsstudenter | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | Förändring | 2016 | 2017 | Förändring | |
Universitet | ||||||
Uppsala universitet | 23 734 | 23 784 | 50 | 348 | 469 | 121 |
Lunds universitet | 26 135 | 25 824 | -311 | 630 | 732 | 102 |
Göteborgs universitet | 25 021 | 25 180 | 159 | 175 | 215 | 40 |
Stockholms universitet | 27 453 | 26 779 | -674 | 202 | 207 | 5 |
Umeå universitet | 15 936 | 16 232 | 296 | 155 | 149 | -6 |
Linköpings universitet | 17 310 | 17 313 | 3 | 184 | 273 | 89 |
Karolinska institutet | 5 973 | 6 079 | 106 | 110 | 111 | 1 |
Kungl. Tekniska högskolan | 12 349 | 12 476 | 127 | 714 | 856 | 142 |
Chalmers tekniska högskola | 8 952 | 8 937 | -15 | 483 | 565 | 82 |
Luleå tekniska universitet | 7 345 | 7 333 | -12 | 29 | 25 | -4 |
Sveriges lantbruksuniversitet | 3 745 | 3 737 | -8 | 45 | 56 | 11 |
Karlstads universitet | 8 309 | 8 278 | -31 | 13 | 21 | 8 |
Linnéuniversitetet | 13 720 | 13 747 | 27 | 297 | 377 | 80 |
Örebro universitet | 9 177 | 9 491 | 314 | 23 | 24 | 1 |
Mittuniversitetet | 6 968 | 6 594 | -374 | 24 | 20 | -4 |
Högskolor | ||||||
Blekinge tekniska högskola | 2 859 | 2 652 | -207 | 355 | 281 | -74 |
Försvarshögskolan | 570 | 615 | 45 | 0 | 0 | 0 |
Gymnastik- och idrottshögskolan | 753 | 725 | -28 | 0 | 0 | 0 |
Högskolan i Borås | 5 559 | 5 501 | -58 | 35 | 38 | 3 |
Högskolan Dalarna | 5 907 | 5 822 | -85 | 46 | 47 | 1 |
Högskolan i Gävle | 6 174 | 5 814 | -360 | 33 | 40 | 7 |
Högskolan i Halmstad | 5 013 | 5 158 | 145 | 134 | 184 | 50 |
Stiftelsen Högskolan i Jönköping | 7 183 | 7 329 | 147 | 319 | 456 | 137 |
Högskolan Kristianstad | 5 213 | 5 414 | 201 | 80 | 77 | -3 |
Högskolan i Skövde | 3 656 | 3 357 | -299 | 40 | 47 | 7 |
Högskolan Väst | 4 617 | 4 639 | 22 | 33 | 38 | 5 |
Malmö högskola | 11 682 | 11 653 | -29 | 78 | 85 | 7 |
Mälardalens högskola | 7 340 | 7 568 | 228 | 42 | 48 | 6 |
Södertörns högskola | 6 672 | 6 603 | -69 | 4 | 8 | 4 |
Konstnärliga högskolor | ||||||
Konstfack | 644 | 665 | 21 | 4 | 6 | 2 |
Kungl. Konsthögskolan | 203 | 195 | -8 | 2 | 1 | -1 |
Kungl. Musikhögskolan i Stockholm | 675 | 659 | -16 | 1 | 1 | 0 |
Stockholms konstnärliga högskola | 445 | 457 | 12 | 2 | 2 | 0 |
Totalt | 287 292 | 286 611 | -681 | 4 640 | 5 459 | 820 |