Utvärderingar 2001-2010
Här finns historik om de system för kvalitetssäkring som Högskoleverket ansvarade för.
Här beskriver vi kort delarna i det kvalitetssäkringssystem som Högskoleverket använde till och med 2010:
- Både kurser och program utvärderades för att se till att de höll en god kvalitet och att studenterna fick likvärdiga utbildningar i hela landet. Resultaten från varje utvärdering sammanställdes i en rapport.
- Kvalitetsarbetet på universiteten och högskolorna bedömdes enligt sju aspekter som rekommenderades av ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education).
- Prövningar av ansökningar om examenstillstånd var också en del i kvalitetssäkringssystemet.
- Ett antal tematiska studier genomfördes för att analysera utvalda aspekter av högskoleverksamheten.
- Varje år delade Högskoleverket ut Utmärkelsen framstående utbildningsmiljö. Syftet var att motivera utbildningsmiljöer som redan höll hög kvalitet att utvecklas ytterligare samt att inspirera andra.
- Fyra kvalitetsundersökningar genomfördes bland studenter och lärare: Studentspegeln, Doktorandspegeln, Internationella studentspegeln och Lärarundersökningen.
Läs mer i Högskoleverkets rapporter
Här kan du ta del av mer historik, dokumentation och beskrivningar:
- 2001: Högskoleverkets utvärderingar – från bedömning av kvalitetsarbete till bedömning av kvalitet Pdf, 201.7 kB.
- 2001: Nationella ämnes- och programutvärderingar Pdf, 125.1 kB.
- 2007: Hur har det gått? En slutrapport om Högskoleverkets kvalitetsgranskningar åren 2001-2006 Pdf, 642.4 kB.
- 2007: Nationellt kvalitetssäkringssystem för perioden 2007-2012 Pdf, 656.8 kB. (systemet gällde dock bara till 2010)