Seminarium
20 mars 2025
Digital konferens: Forskarutbildning i närbild
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) bjuder in till att en digital konferens via zoom på temat forskarutbildning den 20 mars 2025, klockan 13:00-17:30.
Det övergripande syftet med konferensen är att sprida kunskap och lyfta goda exempel om hur man kan arbeta för att rusta miljön runt doktoranderna. Under konferensen kommer deltagarna även att få en lägesbild av svensk forskarutbildning utifrån UKÄs uppdrag gällande tillsyn, granskning av effektivitet, uppföljning och kvalitetssäkring.
UKÄ har under perioden 2016–2022 utvärderat 153 forskarutbildningar fördelade på 20 forskningsämnen inom fem forskningsämnesområden. Syftet med utbildningsutvärderingarna är både att kontrollera utbildningarnas resultat och att bidra till lärosätenas utveckling av kvaliteten på de utvärderade utbildningarna. 2023 producerade UKÄ en rapport, Forskarutbildning i närbild, som tematiskt analyserade dessa utvärderingar. Utifrån slutsatserna i rapporten anordnar UKÄ en digital konferens på temat forskarutbildning. Några av de huvudteman som i rapportens slutsatser identifierats som utvecklingsområden – individuella studieplaner och lika möjligheter för alla doktorander –kommer behandlas under konferensen. UKÄ önskar också tillvarata de resultat som framkom i arbetet med myndighetens i närtid avslutade regeringsuppdrag om akademisk frihet genom att särskilt belysa doktoranders akademiska frihet.
Tre huvudpass
Konferensen kommer att ha tre huvudpass, nedan finns en preliminär beskrivning av de tre huvudpassen:
Individuella studieplaner: Efter 25 år med den individuella studieplanen i sin nuvarande form är den en självklar del av forskarutbildningen. Individuella studieplaner identifieras dock återkommande som ett centralt utvecklingsområde för forskarutbildningar oavsett ämnesområde. Vid detta pass presenterar och samtalar deltagare med perspektiv på den aktuella utvecklingen gällande ISP:ar. Samtalet ska belysa och identifiera goda former för de individuella studieplanernas struktur och hantering, tydliggöra deras potential, och fördjupa diskussionen om vilken funktion de bör fylla under nästkommande 25 år.
Doktoranders akademiska frihet: Fritt kunskapssökande och fri kunskapsspridning är centrala delar av den akademiska friheten, det vill säga rätten att fritt välja forskningsfråga och metod samt att fritt publicera forskningsresultaten. I rapporten Forskarutbildning i närbild konstaterades dock: ”Doktorandernas möjlighet att påverka sitt eget projekt – exempelvis forskningsfrågan, projektets omfattning och inkluderade kurser – varierar”. I rapporten Akademisk frihet i Sverige framkommer än mer detaljerade uppgifter om de sätt på vilka doktoranders akademiska frihet utmanas. Vid detta pass kommer medarbetare från UKÄ fördjupa sig i frågor som rör akademisk frihet i forskarutbildning och diskutera hur lärosäten kan rusta miljön runt doktoranderna.
Lika möjligheter för alla doktorander: Doktoranders situation har återkommande konstaterats innehålla roll- och målkonflikter. I linje med resultaten från UKÄ:s rapport är det fortsatt viktigt att lärosätena möjliggör och följer doktorandernas rätt till inflytande, samt tillgång till stöd och akademiskt sammanhang under forskarutbildningen. För att uppnå detta är det viktigt att ta hänsyn till att olika kategorier av doktorander – anställda, stipendiefinansierade, industridoktorander, engelsktalande, svensktalande, distansdoktorander, doktorander på plats, doktorander i små och stora forskarmiljöer – ska få lika möjligheter. Vid detta pass diskuterar representanter för doktorandföreningar, lärosäten och UKÄ utmaningar och goda exempel i relation till detta arbete.
Anmälan till konferensen görs nedan senast den 14 mars. Konferensen som hålls via Zoom är kostnadsfri och kommer inte att spelas in. Anslutningslänk skickas till anmälda deltagare via e-post några dagar innan konferensen.
Evenemanget kommer genomföras företrädesvis på svenska. Ytterligare detaljer framgår i det detaljerade program som delges när konferensen närmar sig.
Information om seminariet
Datum
20 mars 2025
Tid
13:00 - 17:30
Plats
Zoom
Anmälan
Sidan uppdaterades den 21 januari 2025