Nyhet 14 oktober 2025 Kl 14.42

Aktivt förebyggande arbete mot AI-fusk pågår vid lärosätena

Ett aktivt arbete hos lärosätena pågår för att motverka fusk med hjälp av AI vid examinationer, kompetensutveckla vad gäller AI och ta fram tydliga riktlinjer för användning av AI-verktyg. Det är något av vad som kommer fram i UKÄ:s kartläggning av lärosätenas arbete mot fusk med hjälp av AI, ett regeringsuppdrag som nu slutredovisas.

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har haft i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens och andra digitala verktyg. Slutrapporten visar att det pågår ett omfattande arbete vid lärosätena för att förhålla sig till den nya teknik som generativ AI innebär.

- Det är tydligt att det pågår ett aktivt arbete vid lärosätena med att både informera och utbilda om teknologin bakom AI och hur tekniken kan användas i högre utbildning som att anpassa examinationerna för att minska risken för fusk. Lärosätena tar introduktionen av generativ AI i högre utbildning på största allvar och de är positiva till teknikens möjligheter och medvetna om de utmaningar den innebär säger Andreas Boberg, utredare i uppdraget och medförfattare till slutrapporten.

Vår analys visar att:

  • Lärosätena upprättar eller reviderar befintliga styr- och stöddokument med ställningstaganden och förhållningssätt till generativ AI i undervisningssammanhang och vid examinationer. UKÄ ser positivt på detta och menar att dokumenten kan bidra till att skapa en gemensam grund för lärare och studenter i hur de kan förhålla sig till generativ AI-verktyg i högre utbildning. UKÄ anser även att det kan skapa tydlighet för studenterna, vilket kan bidra till en ökad rättssäkerhet.
  • Lärosätena utvecklar formerna för examinationernas genomförande och examinationsuppgifternas innehåll för att minska risken för fusk och för att bättre pröva de kunskaper och färdigheter som ska bedömas. UKÄ anser att det är viktigt att lärare fortsätter att utveckla undervisningen och examinationsformerna i takt med den tekniska utvecklingen och att examinationerna utformas utifrån lärandemål och på ett sätt som möjliggör att studieprestationen kan bedömas på ett rättssäkert sätt.
  • Satsning på ökad kompetens inom AI med insatser för såväl studenter som lärare. UKÄ:s intryck är att lärosätena har ett utforskande förhållningssätt där de väger AI:s utmaningar mot dess möjligheter. UKÄ ser positivt på detta och anser att det är viktigt att lärosätena fortsätter att följa utvecklingen och ny forskning på området särskilt då generativ AI kommer att bli en naturlig del av studenternas framtida arbetsliv.

Förändringar i hur examinationer genomförs

Vad gäller examinationer så visar kartläggningen att de vanligaste förändringarna i hur examinationer genomförs kan sammanfattas till en övergång från oövervakade examinationer till övervakade examinationer genom

  • övergång till salstentamen
  • ökat antal examinationer i kontrollerade digitala miljöer
  • fler muntliga examinationer ofta i kombination med skriftlig examination.

Några lärosäten menar att bättre möjligheter för studenter att genomföra examinationer nära deras bostad kan minska risken för fusk. UKÄ ser positivt på att lärosäten kan samverka ytterligare för att möjliggöra detta.

Positiv inställning till generativ AI

Att den utbredda tillgängligheten av generativa AI-verktyg har skapat utmaningar för såväl pedagogiken inom högre utbildning är tydligt, samtidigt som AI innebär ökade svårigheter att bevisa studenters försök till fusk.

- En överraskande insikt i vår kartläggning är dock lärosätenas och sektorns positiva inställning till generativ AI! De lyfter fram teknikens möjligheter och arbetar aktivt för att komma tillrätta med dess utmaningar, säger Andreas Boberg.

Läs rapporten Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier. pdf, 1 MB.

Om uppdraget

Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har haft i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens och andra digitala verktyg. I uppdraget har ingått att redovisa och lyfta fram goda exempel samt vid behov föreslå möjliga åtgärder för att ge lärosätena bättre förutsättningar för att motverka fusk vid distansstudier. I uppdraget har också ingått att göra en översiktlig redovisning av åtgärder som vidtagits i andra jämförbara länder. Uppdraget slutredovisas den 15 oktober.

Sidan publicerades den 14 oktober 2025