VAL ger ett behövligt tillskott av behöriga yrkeslärare och ämneslärare
UKÄ har på uppdrag av regeringen utvärderat vidareutbildning av obehöriga lärare, VAL. Utvärderingen visar att lärarutbildningssatsningen bidrar med en relativt stor andel av de nyexaminerade yrkeslärarna och ämneslärarna, men också att studievillkoren är tuffa för många av studenterna. Hittills har 9 000 lärare och förskollärare tagit examen inom satsningen.
Vidareutbildning av obehöriga lärare, VAL, är en särskild lärarutbildning som vänder sig till den som jobbar i förskolan eller skolan, men saknar examen. Satsningen ger ett välbehövligt tillskott av behöriga lärare och förskollärare till skolan. Den som går utbildningen arbetar redan i skolan eller förskolan – och fortsätter att arbeta medan den studerar. VAL-studenternas tidigare utbildning och yrkeserfarenhet gör att de kan läsa en individualiserad, kortare, utbildning till en lärarexamen.
UKÄ har utvärderat satsningen på uppdrag av regeringen. Hittills har 9 000 lärare och förskollärare tagit examen inom VAL. Utvärderingen visar också att VAL bidrar med en relativt stor andel av de nyexaminerade yrkeslärarna och ämneslärarna – läsåret 2023/24 utgjorde de ungefär 16 procent av alla examinerade från lärarutbildningarna i respektive grupp. Den vanligaste inriktningen för ämneslärarna var mot årskurs 7–9. Det är också bland ämneslärare med den inriktningen och yrkeslärarna som det finns flest obehöriga lärare i skolan. Hittills har VAL haft en mindre betydelse för tillgången på behöriga grundlärare och förskollärare.
Tuffare studievillkor
Flera av de ämnen som är vanliga bland ämneslärare som tar examen inom VAL är också ämnen där det finns, eller enligt Skolverkets Lärarprognos kommer att finnas, ett stort rekryteringsbehov.
– Av dem som har påbörjat en utbildning inom VAL har 64 procent tagit examen inom fem år – är det tillräckligt?. Vi ser att studievillkoren är tuffa för många som läser inom VAL. Här tror vi att det kan göras förbättringar, säger Anna Lundh, utredare och projektledare för uppdraget.
Som en del av utvärderingen har UKÄ intervjuat studenter och examinerade om deras erfarenheter och synpunkter på utbildningen och utbildningsupplägget inom VAL. Även intervjuer med skolhuvudmän ingår i utvärderingen. Lärosätena, i sin tur, har bidragit med beskrivningar av hur de arbetar med vägledning av sökande, bedömning av ansökningar och utbildningsupplägget, med mera.
– Hela 120 studenter och person som har tagit examen inom VAL svarade på vår inbjudan till fokusgruppsintervjuer. Många berättade att utan VAL hade de inte kunnat bli behöriga. Vi fick också exempel på sådant som inte har fungerat så bra. Skolhuvudmännen som vi intervjuade berättade till exempel om vilka satsningar de gör för att stötta sina lärare och förskollärare så att de kan bli behöriga genom VAL, avslutar Anna Lundh.
Läs rapporten Utvärdering av VAL II – en lärarutbildningsinsats över lång tid Pdf, 1 MB.
Fakta: VAL
- Vidareutbildning av obehöriga lärare, VAL, är en särskild lärarutbildningssatsning som vänder sig till den som jobbar i förskolan eller skolan, men saknar examen. Studenten får som mest läsa 120 högskolepoäng och fyra år på deltid. Sedan starten 2011 har totalt 9 000 personer tagit en lärarexamen inom VAL.
- Varje år påbörjar 1 200–1 300 personer utbildning som ska leda till en examen inom VAL. Utbildningarna ges på uppdrag av regeringen vid åtta lärosäten i landet – Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet (nationell samordnare), Linköpings universitet, Karlstads universitet, Malmö universitet, Högskolan Dalarna och Stiftelsen Högskolan i Jönköping.
- De vanligaste ämnena i en ämneslärarexamen inom VAL är engelska, svenska och matematik.
- Vissa ämnen som är relativt små i skolan är relativt vanliga inom VAL, till exempel textilslöjd, trä- och metallslöjd och estetiska ämnen. VAL utbildar också relativt många ämneslärare i teknik, biologi, kemi och fysik.
Sidan publicerades den 5 maj 2025