$type 1 april 2025 Kl 08.01

Arbetsintegrerad lärarutbildning - en positiv satsning

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har på uppdrag av regeringen genomfört en uppföljning av den pågående satsningen på arbetsintegrerad lärarutbildning, det vill säga en lärarutbildning där studenten varvar sina studier vid lärarutbildningen med att parallellt arbeta i skolan. Satsningen har pågått sedan 2020 och genom att koppla samman teori och praktik hoppas regeringen att lärarutbildningens kvalité ska öka samtidigt som studenten får erfarenhet inför läraryrket.

Uppdraget involverar elva lärosäten som bedriver en arbetsintegrerad lärarutbildning och UKÄ:s uppföljning bygger på analyser av registerdata om studenterna som går utbildningen samt lärosätenas återrapporteringar om hur den arbetsintegrerade lärarutbildningen fungerat. För sin redovisningsrapport har UKÄ även samlat in skriftliga svar och lyssnat in erfarenheter från skolhuvudmän, personal vid lärosätena och studenter.

UKÄ:s slutsatser

Eftersom studenterna som antogs 2020 till de arbetsintegrerade lärarutbildningarna ännu inte har tagit sin examen är det för tidigt att kunna säga något om hur många som tar examen om de etablerar sig som lärare och om de stannar kvar i yrket. UKÄ:s uppföljning visar dock att även om det endast är ett litet antal studenter som omfattas av den arbetsintegrerade lärarutbildningen så kan utbildningsformen vara betydelsefull genom att:

  • individer som inte valt lärarutbildning som ett förstahandsval får en andra chans att genomgå en lärarutbildning och bli behöriga lärare genom karriärväxling
  • skolhuvudmän får möjlighet att genom samarbete med ett lärosäte planera för sin lärarförsörjning, vilket bidrar till att skapa en likvärdig skola i de delar av landet där det är svårt att rekrytera behöriga lärare
  • lärarkårens sammansättning kan breddas med lärare med delvis annan bakgrund än lärare från den reguljära lärarutbildningen, vilket i förlängningen gynnar samhället.

I ett skede av utvecklingsbehov kan den arbetsintegrerade lärarutbildningen också tillföra de reguljära lärarutbildningarna kunskap om hur teori och praktik kan stärka och gynna kvalitén för alla lärarutbildningar.

Läs UKÄ:s redovisningsrapport: Uppföljning av den pågående satsningen på arbetsintegrerad lärarutbildning. Pdf, 615 kB.

Sidan uppdaterades den 17 april 2025