Nyhet 19 mars 2025 Kl 13.04

UKÄs remissvar över betänkandet ”Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning”

UKÄ har ombetts att lämna synpunkter på betänkandet från utredningen Utredningen om att Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna (SOU 2024:81).

Remissvaret fokuserar på de förslag som har anknytning till UKÄ:s uppdrag och verksamhet och på de förslag där myndigheten kan bidra med kunskap. UKÄ ser gärna att de förslag som rör uppdrag till UKÄ behandlas vidare i dialog mellan UKÄ och Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet). UKÄ tar inte ställning till förslagen om höjda behörighetskrav men bedömer att det kan behövas fördjupande analyser av hur höjda behörighetskrav skulle påverka den framtida lärarförsörjningen. Förslagen kan både påverka antalet examinerade lärare inom olika skolformer och årskurser, och antalet examinerade ämneslärare inom olika undervisningsämnen. Även om antalet barn och unga väntas minska kommande år visar Skolverkets Lärarprognos 2024 att det redan med nuvarande examinationsnivåer fortsatt finns risk för brist på bland annat förskollärare och ämneslärare i årskurs 7–9. Det bedöms även bli en mindre brist på grundlärare i årskurs 4–6.

Läs remissvaret överbetänkandet "Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning". Pdf, 245 kB.

Sidan publicerades den 19 mars 2025