Nyhet 14 mars 2025 Kl 07.55

Stora skillnader i arbetet med det riktade pedagogiska stödet

UKÄ har gjort en kartläggning av det riktade pedagogiska stödet till studenter med funktionsnedsättning. Ekonomiska underskott till följd av ökade behov samt bristande uppföljning av insatser är något av det som kommer fram i kartläggningen.

Vår kartläggning, som är en del i regeringsuppdraget om att följa upp funktionshinderspolitiken inom högre utbildning och forskning, visar att det finns stora skillnader mellan och inom lärosätena i arbetet med det riktade pedagogiska stödet. Det handlar om skillnader i handläggningen och samordnarnas arbetssätt, om att stödet är olika generöst utformat och om olika synsätt och praxis vad gäller det riktade pedagogiska stödets syfte.

Ökat behov ihop med minskat anslag ger ansträngda verksamheter

Många lärosäten uppvisar ekonomiska underskott i verksamheten med riktat pedagogiskt stöd, det vill säga de medel som avsätts från utbildningsanslagen räcker inte. Det finns dock stora skillnader mellan lärosätena men flertalet av de samordnare och chefer vi intervjuat efterlyser mer resurser till det pedagogiska stödet. Det kraftigt ökande antalet ansökningar, studenternas mer komplexa behov av stöd och den minskade kostnadstäckningen från det nationella anslaget har gjort verksamheten ansträngd på många lärosäten och många uttrycker oro för verksamhetens kvalitet framöver.

Ovanligt med uppföljning av insatser

Vår kartläggning visar också att det är ovanligt att insatser systematiskt följs upp. Endast vid ett par lärosäten som vi undersökt genomförs enkäter och uppföljande samtal. Avsaknaden av systematisk uppföljning på lärosätena gör att kunskapen om vilken nytta stödinsatserna gör är begränsad.

En del samordnare och chefer som vi intervjuat efterlyser också tydligare nationella riktlinjer för stödinsatsernas utformning och omfattning. Några samordnare uttrycker osäkerhet om vad de enligt diskrimineringslagen är skyldiga att göra, var miniminivån på de stödinsatser de erbjuder kan och bör ligga.

Läs mer i rapporten Stöd till studenter med funktionsnedsättning. Pdf, 748 kB.

Fakta: Vad är riktat pedagogiskt stöd?

Riktat pedagogiskt stöd innebär olika former av åtgärder för att undanröja, kompensera eller överbrygga hinder som kan uppkomma i studiesituationen på grund av funktionsnedsättning. Det kan också handla om åtgärder för att kompensera för bristande tillgänglighet.

Sidan uppdaterades den 18 mars 2025

Etiketter: Student