Nyhet 20 februari 2025 Kl 16.30

Ökning av antalet examinerade lärare – men fler nybörjare behövs för att täcka behoven på sikt

Antalet examinerade lärare är det högsta sedan nuvarande lärarutbildningar infördes 2011. Men fler nybörjare behövs för att täcka behoven på sikt.

Läsåret 2023/24 var det drygt 10 400 som tog antingen en förskollärarexamen, grundlärarexamen, yrkeslärarexamen eller ämneslärarexamen. Av dessa tog drygt 400 en äldre lärarexamen, ofta efter att ha genomgått en så kallad kompletterande lärarutbildning. Dessutom tog omkring 1 350 en speciallärar- eller specialpedagogexamen. Antalet examinerade beror till stor del på hur många som påbörjat en utbildning ett antal år tillbaka i tiden.

Även om antalet examinerade nu ligger på historiskt höga nivåer väntas det minskade antalet nybörjare under senare läsår leda till att färre tar en lärarexamen framöver. UKÄ har jämfört antalet nybörjare med behoven enligt Skolverkets Lärarprognos 2024. Statistik över antalet nybörjare läsåret 2023/24 indikerar att för få i dag påbörjar utbildningar för att täcka det framtida behovet av förskollärare, grundlärare i årskurs 4–6, ämneslärare i årskurs 7–9, yrkeslärare och speciallärare.

Höstterminen 2024 skedde ett trendbrott och minskningen i antalet sökande till lärarutbildningar som pågått sedan pandemin avstannade. För första gången sedan höstterminen 2020 ökade dessutom det totala antalet antagna på lärarutbildningarna. Det saknas ännu statistik över antalet nybörjare läsåret 2024/25, och det återstår därför att se om ökningen av antalet antagna också lett till fler nybörjare.

UKÄ kommer fortsätta att regelbundet följa upp antalet studenter och examinerade inom lärarutbildningarna. Det finns i nuläget flera förslag om reformer som både kan påverka tillgången och efterfrågan på lärare, och intresset är därför stort för att följa hur lärarutbildningarna bidrar till att möta behoven på arbetsmarknaden i framtiden

Läs rapporten Studenter och examinerade vid lärarutbildningar-2025 års uppföljning Pdf, 623 kB.

Sidan uppdaterades den 21 februari 2025