Nyhet 17 december 2024 Kl 08.55

Utvärderingar påverkar lärosätenas administrativa börda

En hög detaljgrad i instruktioner och uppdrag, brist på samordning, kort framförhållning och anhopning av uppdrag påverkar lärosätenas administrativa belastning visar Universitetskanslersämbetets rapport Utvärderingars inverkan på den administrativa bördan i högskolesektorn.

Regeringen har gett i uppdrag till Universitetskanslersämbetet att genomföra en kartläggning av myndigheters inverkan på den administrativa bördan på lärosäten. I uppdraget ingår att bedöma vilka delar som har störst betydelse och att ge förslag på hur den administrativa bördan kan minska.

– Lärosätenas administrativa börda påverkas av kort framförhållning, korta svarstider och anhopning av uppdrag med ibland överlappande karaktär. Särskilt stor administrativ börda blir det när olika uppdrag påverkar samma miljö på lärosätet. Vi ser också att den administrativa bördan ökar när ett tydligt formulerat syfte i vissa utvärderingar eller vissa moment i en utvärdering inte är definierat. När syftet är otydligt försvåras den interna planeringen och det blir svårare att använda den insamlade informationen till egen verksamhetsutveckling, säger Lotten Glans, utredare på UKÄ.

Förslag för att minska belastningen

UKÄ föreslår i rapporten hur olika aktörer skulle kunna minska den administrativa bördan för lärosätena. Förslagen kan sammanfattas i att alla aktörer, Regeringskansliet, myndigheter och lärosäten skulle kunna

  • se över ambitionsnivå och sträva efter ändamålsenliga former för utvärderingar
  • tydliggöra intention, syfte och mål genom en intensifierad dialog
  • fokusera på framförhållning och möjliggöra långsiktig planering
  • samordna och använda existerande underlag i högre grad.

Den fortsatta utvecklingen – i dialog med lärosätena

De berörda myndigheterna fortsätter sitt arbete med att vidareutveckla sina utvärderingar i dialog med lärosätena. Dialogen behöver innefatta alla aktörer och är central för att genomföra förändringar.

– Det är vår förhoppning att rapporten bidrar till en diskussion och gemensamma insatser från Regeringskansliet, myndigheter och lärosäten för att minska den administrativa bördan, avslutar Lotten Glans.

Läs rapporten Utvärderingars inverkan på den administrativa bördan i högskolesektorn. Pdf, 725 kB.

Sidan publicerades den 17 december 2024

Etiketter: Regeringsuppdrag