Tematisk utvärdering av samverkan: Bred och varierad samverkan på lärosätena
UKÄ har på uppdrag av regeringen genomfört en tematisk utvärdering av svenska lärosätens samverkan med det omgivande samhället. Nu är utvärderingen klar och det övergripande intrycket är att svenska lärosäten har stora ambitioner och omfattande aktivitet inom samverkansområdet, men också att de flesta lärosäten oavsett storlek och inriktning brottas med liknande utmaningar när det kommer till samverkan.
Enligt högskolelagen ska lärosäten samverka med det omgivande samhället för ömsesidigt utbyte, detta som en integrerad del av uppgifterna att bedriva forskning och utbildning. UKÄ fick i december 2022 uppdraget att genomföra en tematisk utvärdering av svenska lärosätens samverkan med det omgivande samhället.
Utvärderingen består av tre moduler som tillsammans ger underlag till en nationell bild av hur svenska lärosäten arbetar för att skapa förutsättningar för samverkan med det omgivande samhället.
I modul ett har 37 lärosäten utvärderats individuellt och fått återkoppling av en bedömargrupp. I modul två har UKÄ genomfört workshoppar där lärare, forskare, studenter och samverkansparter delat sina erfarenheter av samverkan i det dagliga och praktiska arbetet. Hur lärosätena kan arbeta för att ge goda förutsättningar för samverkan, men också vad som utgör hinder och svårigheter. Modul tre består av två fördjupningsstudier, en om meritvärdet av samverkansskicklighet och en om samverkan med allmänheten.
Stora ambitioner
Anna Lundberg som har varit projektledare för uppdraget på UKÄ berättar att resultatet visar att svenska lärosäten har stora ambitioner och omfattande aktivitet inom samverkansområdet, både inom forskning och utbildning. Samverkan finns med i lärosätenas centrala styrdokument och i kvalitetssäkringssystemen och verkar också vara en viktig och integrerad del av svensk forskning och utbildning. Den samverkan som beskrivs är bred och varierad, och bedrivs i många former utifrån ämnesområden och sektorer.
– Men flera lärosäten kan jobba på att tydligare koppla samman det strategiska och praktiska arbetet med samverkan. Många lärosäten kan också i högre utsträckning involvera externa parter i processer som rör samverkan. På så sätt går det att skapa goda förutsättningar för ömsesidigt utbyte som ett medel för att stärka kvaliteten i forskning och utbildning, men också för att stärka nyttan av samverkan i det omgivande samhället. En annan viktig sak är att stärka och förtydliga meritvärdet av samverkansskicklighet i lärares och forskares karriärsutveckling, säger Anna.
Dra nytta av lärdomar
Bedömargruppen konstaterar att lärosätenas utvärdering och uppföljning av den samverkan som finns fortfarande söker sin form. Med tanke på all samverkan som sker vid lärosätena visar utvärderingen att sektorn skulle vinna på att ta tillvara på, lära sig av och sprida de resultat som samverkan med det omgivande samhället genererar.
– Det handlar om att använda uppföljningsresultaten som kunskapsunderlag i strategiska beslut, prioriteringar och utveckling av samverkan. Att kärnverksamheten ska kunna dra nytta av lärdomar från tidigare samverkanserfarenheter vid planeringen av framtida samverkansaktiviteter och att sprida resultaten av samverkan utanför lärosätet och tillsammans med samverkansparter. Ett annat område som behöver stärkas är samverkan för ömsesidigt utbyte med allmänheten, fortsätter Anna.
Ett resultat som förvånade arbetsgruppen var att de flesta lärosäten, oberoende av storlek och inriktning, verkar stå inför liknande utmaningar. Resultaten från bedömningarna av självvärderingarna stämmer väl stämmer överens med vad som framkom i de workshoppar som UKÄ höll med lärare, forskare, studenter och samverkansparter om det dagliga och praktiska arbetet med samverkan. De två delarna av utvärderingen visar i stort på samma styrkor och utmaningar.
UKÄ kommer lite längre fram att bjuda in till en återföringskonferens där utvärderingens resultat kommer att diskuteras.
Läs rapporten Samverkan med det omgivande samhället – en forskningspolitisk översikt Pdf, 304 kB.
Ta del av förstudien här Pdf, 898 kB.
Läs vägledningen för tematisk utvärdering av samverkan med det omgivande samhället Pdf, 435 kB.
Guidelines for thematic evaluation of collaboration with the Pdf, 483 kB.
surrounding community Pdf, 483 kB.
Sidan uppdaterades den 13 november 2024