Ny omdömesskala ska främja excellens inom högre utbildning
I en ny rapport beskriver Universitetskanslersämbetet hur det nationella kvalitetssäkringssystemet kan utvecklas för att stärka kvalitet och främja excellens inom svensk högre utbildning. Ett av förslagen är att införa en omdömesskala där framgångsrika utvecklingsåtgärder kan lyftas fram. Ett annat förslag är att regelbundet utföra studentundersökningar.
UKÄ fick i september 2023 uppdraget av regeringen att ge förslag på hur det nationella kvalitetssäkringssystemet kan utvecklas för att stärka kvalitet och främja excellens inom svensk högre utbildning. Ett av våra förslag är att ändra omdömesskalan för lärosätesgranskningar. I den nuvarande skalan kan lärosätena få det samlade omdömet ”Godkänt kvalitetssäkringsarbete”, ”Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll” eller” Ifrågasatt kvalitetssäkringsarbete”. I det nya förslaget är skalan ”Godkänt kvalitetssäkringsarbete”, ”Godkänt kvalitetssäkringsarbete med särskilt omnämnande” och ”Bristfälligt kvalitetssäkringsarbete”.
– Skillnaderna mellan godkänt och godkänt med förbehåll är relativt små, samtidigt som vi förväntar oss att lärosätena kan ta ett än större ansvar nu när kvalitetssystem är på plats. Därför tycker vi att det finns utrymme för att kunna lyfta fram lärosäten som visar exempel på särskilt framgångsrika utvecklingsåtgärder, säger Ulrika Thafvelin, projektledare för rapporten.
– Att främja excellens innebär att stimulera förflyttningen av verksamheten mot bättre resultat. Det innebär inte att excellens bedöms i konkurrens mellan lärosäten, utan i relation till lärosätenas egen verksamhet och utvecklingsbehov.
Som del i uppdraget ingår att förslagen ska ges inom ramen för nuvarande kvalitetssäkringsuppdrag och får inte medföra ökad administrativ börda för universitet och högskolor. UKÄ har redan utvecklat granskningarna, och påbörjat ett förändringsarbete med sina arbetsprocesser för att öka samplanering och arbeta utifrån identifierade behov. Detta bör minska den administrativa bördan samtidigt som det bidrar till högre kvalitet. Ett annat förslag som inte påverkar den administrativa bördan är att införa regelbundet återkommande studentundersökningar.
– Vi har även tidigare gjort enkätundersökningar bland studenter, men genom att genomföra de mer regelbundet och med en annan inriktning och metod än tidigare hoppas vi kunna få in underlag till framtida analyser och granskningar. Men också att lärosätena kan använda resultaten i sina egna kvalitetsutvecklingsarbeten, säger Ulrika Thafvelin.
Läs rapporten Stärka kvalitet och främja excellens i svensk högre utbildning Pdf, 1 MB.
Sidan publicerades den 12 september 2024