Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
Termin fem med restriktioner
Nu påbörjas termin fem med restriktioner på grund av covid-19 vid våra universitet och högskolor. Det gick från omedelbar nedstängning och övergång till distansstudier under våren 2020 till gradvist öppnande under hösten 2021. Nu i början av 2022 är det nya restriktioner som inte är lika dramatiska som i början av 2020 men som ändock är både kännbara och ingripande med tanke på de stora ansträngningar som lagts ned på ständiga anpassningar och förändringar under de senaste två åren.
Nu har det varit mycket tal om tentamina och nödvändigheten av smittskyddsåtgärder i samband med prov. Insikten om behovet av avstånd mellan provdeltagare, tillgång till handsprit och smittsäkra flöden in och ut ur tentamenslokaler kommer kanske att vara en rutin som blir kvar och som kommer att ha betydelse för spridningen av andra sjukdomar om och när covid-19 är besegrat.
Igår var det en presskonferens där utbildningsministern underströk vikten av att lärosätena arbetar aktivt för att anpassa tentamensmöjligheterna. Från UKÄ:s sida redogjorde jag kort för den praxis och de regler som finns kring tentamen och omtentamen samt det behov av anpassningar som pandemin kan ge upphov till.
Digital pressträff med utbildningsministern och UKÄ den 11 januari 2022
Det är många tusen tentamenstillfällen runt om i landet och det är svårt att ge en enhetlig rekommendation som gäller alla dessa tillfällen. Det blir i någon mening övergripande besked som sedan, med hjälp av ett gott omdöme, leder fram till beslut om hur tentamen bör genomföras i varje enskilt fall. Med utgångspunkt i hur det normalt bör vara och de rekommendationer kring smittspridningen som är gällande kan det resultera i olika smittskyddsåtgärder i anslutning till tentamenslokalen, tentamen kanske delas upp i olika lokaler eller tidpunkter och i något fall är slutsatsen kanske förändrade examinationsformer.
Nu, i början av termin fem av pandemin, är vanan av sådana anpassningar förstås större än de var för två år sedan. Kännedomen och erfarenheten av alternativ till salstentamen är större och i många fall har också examinationsformerna såväl som själva formatet och pedagogiken för att bedriva utbildning utvecklats. Men när restriktionerna kommer i slutet av en studieperiod så blir det förstås ändå i många fall en hastig förändring i slutet av kursen.
En from förhoppning är i alla fall att, även om detta inte är slutet på pandemin, vi ändå kan skymta pandemins slut i horisonten.
Läs UKÄ:s extra nyhetsbrev om de nya restriktionerna och tentamina

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2022-01-12
Uppdaterad: 2022-01-12
Anders Söderholm har även skrivit
-
2022-06-15
Kvalitet, relevans och effektivitet!
Anders Söderholm -
2022-05-20
Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
Anders Söderholm -
2022-05-09
Samordnad granskning
Anders Söderholm -
2022-04-20
Konsten att göra rätt från början
Anders Söderholm -
2022-04-06
Anställningar, meritering och karriär
Anders Söderholm -
2022-03-29
Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
Anders Söderholm -
2022-03-25
Samlat eller tudelat anslag
Anders Söderholm -
2022-03-17
Vad händer efter pandemin?
Anders Söderholm -
2022-03-07
Granskning för utveckling
Anders Söderholm -
2022-02-16
Peer review – eller inte
Anders Söderholm -
2021-12-22
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2021-12-02
En ny regering
Anders Söderholm -
2021-11-22
Om vikten av en stark studentrörelse
Anders Söderholm -
2021-11-05
UKÄ och VFU
Anders Söderholm -
2021-10-20
Om statistiken, Sten och guld
Anders Söderholm -
2021-10-12
Internationalisering av svensk högskolesektor
Anders Söderholm -
2021-09-22
Högskolesektorn som problemlösare
Anders Söderholm -
2021-09-08
Omställningsstudiestödet och högskolan
Anders Söderholm -
2021-06-24
Om utbildningsplanering och styrning
Anders Söderholm -
2021-06-09
Från A till Ö
Anders Söderholm -
2021-05-18
Vårda utvärderingssystemet!
Anders Söderholm -
2021-04-28
Utländska universitet i Sverige?
Anders Söderholm -
2021-04-20
European universities
Anders Söderholm -
2021-03-31
UKÄ och digital transformation
Anders Söderholm -
2021-03-16
Högskola eller universitet?
Anders Söderholm -
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Kvalitet, relevans och effektivitet!
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Kvalitet, relevans och effektivitet!
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag