Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
God Jul och Gott Nytt År
Ännu ett år är till ända. 2021 har, liksom 2020, i stort präglats av pandemin när det gäller högskolesektorns verksamhet. UKÄ har, som många vet, ett särskilt uppdrag att följa pandemins konsekvenser för högskolan. Under året har vi publicerat en mängd olika analyser som belyser olika delar av pandemins konsekvenser. Vi har också lämnat två delrapporteringar till regeringen; en i mars och en i december. Uppdraget pågår även under 2022 och ska slutrapporteras i december nästa år.
Det finns en särskild del av vår webbplats där all information relaterat till det så kallade pandemiuppdraget finns samlat. Delen heter Coronaviruset och högskolan. Där finns dels alla de rapporter som publicerats och dels de avrapporteringar till regeringen som vi har gjort där det material som funnits tillgängligt vid avrapporteringstillfällena summeras.
Länk till Coronaviruset och högskolan.
Det finns massor av information i de rapporter som publicerats så den som söker lite läsning under julhelgerna kan kanske finna ett visst nöje i att botanisera i materialet. Med det sagt får jag tillönska alla medarbetare på UKÄ, alla vänner, kollegor och intressenter, en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2021-12-22
Uppdaterad: 2021-12-22
Anders Söderholm har även skrivit
-
2022-06-15
Kvalitet, relevans och effektivitet!
Anders Söderholm -
2022-05-20
Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
Anders Söderholm -
2022-05-09
Samordnad granskning
Anders Söderholm -
2022-04-20
Konsten att göra rätt från början
Anders Söderholm -
2022-04-06
Anställningar, meritering och karriär
Anders Söderholm -
2022-03-29
Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
Anders Söderholm -
2022-03-25
Samlat eller tudelat anslag
Anders Söderholm -
2022-03-17
Vad händer efter pandemin?
Anders Söderholm -
2022-03-07
Granskning för utveckling
Anders Söderholm -
2022-02-16
Peer review – eller inte
Anders Söderholm -
2022-01-12
Termin fem med restriktioner
Anders Söderholm -
2021-12-02
En ny regering
Anders Söderholm -
2021-11-22
Om vikten av en stark studentrörelse
Anders Söderholm -
2021-11-05
UKÄ och VFU
Anders Söderholm -
2021-10-20
Om statistiken, Sten och guld
Anders Söderholm -
2021-10-12
Internationalisering av svensk högskolesektor
Anders Söderholm -
2021-09-22
Högskolesektorn som problemlösare
Anders Söderholm -
2021-09-08
Omställningsstudiestödet och högskolan
Anders Söderholm -
2021-06-24
Om utbildningsplanering och styrning
Anders Söderholm -
2021-06-09
Från A till Ö
Anders Söderholm -
2021-05-18
Vårda utvärderingssystemet!
Anders Söderholm -
2021-04-28
Utländska universitet i Sverige?
Anders Söderholm -
2021-04-20
European universities
Anders Söderholm -
2021-03-31
UKÄ och digital transformation
Anders Söderholm -
2021-03-16
Högskola eller universitet?
Anders Söderholm -
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Kvalitet, relevans och effektivitet!
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Kvalitet, relevans och effektivitet!
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag