Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Det såg ut som en tanke men var en tillfällighet. Igår publicerade Svenskt Näringsliv en debattartikel på SvD om livslångt lärande och samma dag fattade UKÄ beslut om en rapport som behandlar högskolans roll för livslångt lärande. Kompetensförsörjning är ett viktigt område för UKÄ, dels eftersom det är centralt för högskolans uppdrag att på ett effektivt sätt möta arbetsmarknadens behov och dels eftersom det är ett område som också tilldrar sig ett stort intresse från politik och intresseorganisationer.
Det är dock inte självklart varken hur man definierar livslångt lärande eller hur man hittar igen de studenter och kurser som faller inom kategorin ”livslångt lärande”. För UKÄ:s del har det därför också varit en ambition att hitta kategoriseringar och analysmetoder som är så träffsäkra och precisa som möjligt och att utveckla förståelsen för högskolan och livslångt lärande ur lite olika perspektiv.
På vår webb kan du ta del av flera olika rapporter som handlar om kompetensförsörjning i lite bredare bemärkelse eller mer precist om livslångt lärande. Det finns analyser av hur olika studentgrupper använder högskolan, hur återkommande och lite äldre studenter rör sig i högskolesystemet, hur de regionala mönstren ser ut och hur kompetensförsörjningen ser ut för olika bristyrken samt om etableringsmönster efter utbildning. Det kommer fler rapporter framöver!
Min sammanfattande bild är att högskolan dimensioneras och formas av de behov som finns på arbetsmarknaden. Det är tydligt att de senaste kriserna – IT-kraschen och finanskrisen – avspeglas i statistiken. Under kriserna ha högskolan responderat med större andel kurser och också tagit emot fler äldre studenter. Under kriser är det också vanligt med särskilda satsningar från regeringens sida för att motverka en alltför hög arbetslöshet och för att underlätta omställning. När pandemin är över så kommer det troligen också att finnas avtryck i högskolans utbud och demografi som avspeglar de arbetsmarknadsbehov som nu har uppstått.
Sedan är det en annan fråga om högskolan i alla avseenden är korrekt dimensionerad och om utbildningsplatserna är optimalt prioriterade mellan olika områden (om det ens är möjligt att fastställa en sådan optimal fördelning). Just nu går högskolan på i stort sett maxkapacitet i den meningen att takbeloppen som läggs ut till lärosätena också förbrukas. Som vanligt blir då frågan att något måst minska om något annat ska öka. Något område som är angeläget måste prioriteras ned för något annat område som också är angeläget. Brist måste ställas mot brist.
Att koppla dimensioneringen av högskolan till arbetsmarknadens behov av olika kompetenser är en gigantisk uppgift. I Sverige har vi sedan länge, tack och lov, övergivit idéen om att centrala myndigheter ska kunna förutse behoven och göra en nationell behovsplanering och resursfördelning. Det är därför enskilda myndigheter, det vill säga lärosäten, som måste fatta kloka beslut som är ändamålsenliga och effektiva för dem.
Sedan kan det behövas goda underlag, tydliga fakta och nationella analyser som grund för detta. Jag hoppas att vårt arbete kan vara en pusselbit och att den typ av aktiviteter som det nyligen inrättade Nationella vårdkompetensrådet (där vi också medverkar) genomför är en annan viktig del i detta.
Diskussionen lär fortsätta och området är fortsatt prioriterat i UKÄ:s verksamhetsplanering!

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2021-02-03
Uppdaterad: 2021-02-03
Anders Söderholm har även skrivit
-
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Lärarutbildningen är speciell?
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Lärarutbildningen är speciell?
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag