Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola

Pandemin! Hört det uttrycket tidigare? Antagligen och nu kommer det ännu ett inlägg från mig om detta. Saken är den att, som den minnesgode läsaren känner till, UKÄ har ett uppdrag från regeringen om att följa pandemins konsekvenser för högskolesektorn.
Det gör vi på flera sätt. Vi kommer att starta upp ett antal specifika tematiska projekt för att göra detta (mer om det i något senare inlägg) men det är också så att pandemins effekter löpande kommer att dyka upp i de analyser, uppföljningar, granskningar med mera som vi gör inom ramen för vår ordinarie verksamhet.
För att samla den kunskap som vi samlar på oss så kommer vi löpande att publicera sådant som är relevant för uppdraget på en särskild webbsida: Coronaviruset och högskolan
De första publikationerna är nu publicerade där och de berör framförallt olika aspekter av studentpopulationens sammansättning. Bland många andra intressanta observationer så kan det noteras att antalet inresande nybörjare halveras – från 17.200 hösten 2019 till 8.700 hösten 2020 vilket motsvarar en minskning med 49 procent.
Ännu vet vi inte om det är någon särskild kategori som minskat. Man skulle kunna tänka sig att utfallet skiljer sig åt mellan de som kommer inom ramen för utbytesprogram och de som kommer på egen hand, kanske skiljer det sig mellan olika länder eller för olika studieinriktningar. Det kommer data om detta så småningom men redan nu kan vi konstatera att internationaliseringen påverkats kraftigt nu i höst vad gäller den fysiska mobiliteten in till Sverige från andra länder. Samtidigt, beroende på perspektiv, kan man kanske tycka att det ändå är bra att bara hälften har försvunnit.
Det är många saker som pandemin har fört med sig som jag tror att många ändå vill behålla när allt detta är över. Till exempel minskat resande, ökad digital mognad, förståelse för hemarbetets möjligheter och ett stort intresse för högskolepedagogik. Men en sak jag hoppas att vi inte tar med oss från pandemin är en minskad mobilitet och minskat internationellt utbyte.
I tider när nya murar reses mellan folk och nationer genom mer eller mindre populistisk politik runt om i världen så är den internationella akademiska gemenskapen än mer viktig och värdefull som en fyrbåk för ett fritt utbyte och en fri rörelse mellan akademiska institutioner i olika länder. Allt utbyte behöver inte ske genom fysiskt resande. I stället kan vi hitta nya vägar för att komplettera resandet. Det viktiga är dock att pandemin inte tas som ursäkt för att nedmontera internationellt utbyte, minska kontaktytorna mellan länderna och sänka ambitionerna vad gäller formerna för att skapa förståelse och dialog över nationsgränserna.

Det här inlägget är skrivet av Anders Söderholm, UKÄ:s generaldirektör 2017-2022. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2020-11-20
Uppdaterad: 2020-11-20
Anders Söderholm har även skrivit
-
2022-11-29
Högskolan efter pandemin
Anders Söderholm -
2022-10-20
Digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2022-09-23
Omställningsstudiestöd
Anders Söderholm -
2022-09-07
Högskolepolitik
Anders Söderholm -
2022-08-23
Högskolesektorns reformer över tiden
Anders Söderholm -
2022-07-06
Kompetensförsörjning, livslångt lärande, omställning, vidareutbidning
Anders Söderholm -
2022-07-01
Statsförvaltningen och stuprören
Anders Söderholm -
2022-06-15
Kvalitet, relevans och effektivitet!
Anders Söderholm -
2022-05-20
Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
Anders Söderholm -
2022-05-09
Samordnad granskning
Anders Söderholm -
2022-04-20
Konsten att göra rätt från början
Anders Söderholm -
2022-04-06
Anställningar, meritering och karriär
Anders Söderholm -
2022-03-29
Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
Anders Söderholm -
2022-03-25
Samlat eller tudelat anslag
Anders Söderholm -
2022-03-17
Vad händer efter pandemin?
Anders Söderholm -
2022-03-07
Granskning för utveckling
Anders Söderholm -
2022-02-16
Peer review – eller inte
Anders Söderholm -
2022-01-12
Termin fem med restriktioner
Anders Söderholm -
2021-12-22
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2021-12-02
En ny regering
Anders Söderholm -
2021-11-22
Om vikten av en stark studentrörelse
Anders Söderholm -
2021-11-05
UKÄ och VFU
Anders Söderholm -
2021-10-20
Om statistiken, Sten och guld
Anders Söderholm -
2021-10-12
Internationalisering av svensk högskolesektor
Anders Söderholm -
2021-09-22
Högskolesektorn som problemlösare
Anders Söderholm -
2021-09-08
Omställningsstudiestödet och högskolan
Anders Söderholm -
2021-06-24
Om utbildningsplanering och styrning
Anders Söderholm -
2021-06-09
Från A till Ö
Anders Söderholm -
2021-05-18
Vårda utvärderingssystemet!
Anders Söderholm -
2021-04-28
Utländska universitet i Sverige?
Anders Söderholm -
2021-04-20
European universities
Anders Söderholm -
2021-03-31
UKÄ och digital transformation
Anders Söderholm -
2021-03-16
Högskola eller universitet?
Anders Söderholm -
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Högskolan efter pandemin
- Digital spetskompetens
- Omställningsstudiestöd
- Högskolepolitik
- Högskolesektorns reformer över tiden
- Kompetensförsörjning, livslångt lärande, omställning, vidareutbidning
- Statsförvaltningen och stuprören
- Kvalitet, relevans och effektivitet!
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Högskolan efter pandemin
- Digital spetskompetens
- Omställningsstudiestöd
- Högskolepolitik
- Högskolesektorns reformer över tiden
- Kompetensförsörjning, livslångt lärande, omställning, vidareutbidning
- Statsförvaltningen och stuprören
- Kvalitet, relevans och effektivitet!
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag