Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Ett av UKÄ:s fyra mål är att vara den självklara kunskapskällan om högre utbildning och forskning. Det innebär att vi ska veta mycket om sektorn och också kunna förmedla eller tillgängliggöra kunskapen. Låt mig inledningsvis också säga att jag förstås förstår att det är många andra organisationer som har kunskap om högskolesektorn vid sidan om UKÄ men UKÄ har ändock ett uppdrag som gör att just kunskap om högskolesektorn blir en naturlig del i vårt samlade arbete.
Nåväl, när det gäller att tillgängliggöra kunskap så arbetar vi på flera olika sätt.
Det handlar om olika typer av publikationer som kan vara allt från översiktliga analyser, granskningar av vissa utbildningar eller lärosäten till precisa vägledningar i vissa avgränsade frågor. Bland de mest kunskapstäta publikationerna är den årliga årsrapporten som presenteras i början av juni varje år.
Varje år arrangerar vi också ett antal konferenser och workshops med en mängd olika inriktningar. Det är allt från återkommande konferenser som till exempel rättssäkerhetskonferensen, konferenser kopplade till specifika uppdrag som till exempel om högskolepedagogik, workshops om olika teman som till exempel forskar- och lärarutbildning eller möten för att återföra kunskaper från olika granskningsprojekt. Medarbetare vid myndigheten deltar också vid andra arrangörers konferenser.
Över tiden så har förstås webben blivit allt viktigare när det gäller att tillgängliggöra kunskap. Om man tittar i kristallkulan så kanske vi i en framtid inte längre publicerar rapporter som har ett visst publiceringsdatum med ett visst vid det tillfället fastställt innehåll. Snarare kanske olika analysområden kan komma att vara teman på webben med ett material som ständigt uppdateras i takt med att nya data kommer in, där analyserande texter uppdateras eller förekommer i någon form av blogg-format kopplat till data och där användaren på ett mycket mer dynamiskt och precist sätt än vad som är möjligt idag kan söka ut information och få det sammanställt på olika sätt.
Vi är inte där. Men vi är i alla fall en bit på väg mot att låta webben bli en viktig källa för vår kunskap.
För att göra det lättare att hitta våra olika kunskapsmängder så har vi nu två så kallade pillar pages, eller samlingssidor, uppsatta på vår förstasida. Det är dels en sida om lärarutbildning och dels en sida om vårt så kallade pandemiuppdrag.
Båda dessa sidor kommer att kontinuerligt uppdateras och de innehåller en mängd information om respektive tema.
När det gäller lärarutbildning, som i dagsläget är den mer innehållsrika av de två, så finns där en samlad redogörelse för vad vi ur olika aspekter vet om lärarutbildning. Det finns också en del länkar till andra myndigheters rapporter.
Lärarutbildning är ett sådant tema som vi sedan tidigare har identifierat som viktigt för högskolesektorn. Det finns ett stort intresse från politiken såväl som från lärosätena och andra intressenter. Det förekommer mycket debatt och diskussion om lärarutbildningen och jag hoppas att de fakta vi samlat på vår webb kan vara en utgångspunkt och en drivkraft i fortsatt debatt.
Pandemiuppdraget har vi precis startat (läs mer om uppdraget på webben) och där ser jag framför mig att vi både kommer att kunna dela med oss av den kunskap som myndigheten har men att det också på eller annat sätt ska kunna fungera som en ingång för att också delge oss kunskap. Det uppdraget pågår fram till slutet av 2022 och kommer att omfatta en rad delprojekt till vilka vi får anledning att återkomma längre fram.
Som sagt, ta en titt på våra nya samlingssidor
Lärarutbildning: https://www.uka.se/fakta-om-hogskolan/om-lararutbildning.html
Pandemiuppdraget: https://www.uka.se/om-oss/var-verksamhet/regeringsuppdrag/coronaviruset-och-hogskolan.html

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2020-10-22
Uppdaterad: 2020-10-22
Anders Söderholm har även skrivit
-
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag