Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
2020.
Det året kommer vi nog att komma ihåg ett tag framöver. Inte minst hur den globala pandemin påverkade oss i stort såväl som i smått. Universitet och högskolor är förstås, som alla vet, inget undantag när det gäller pandemipåverkan. Erfarenheterna från vårens övergång till distansutbildning har diskuterats flitigt liksom de både kort- och långsiktiga effekterna av den snabba omställningen. Allt resande har förstås påverkats. Det gäller både nationellt och internationellt utbyte, alla konferenser, internationell mobilitet med mera. De digitala verktygen för möten och konferenser har prövats och utvecklats på mycket kort tid.
När pandemins effekter fortsätter att påverka oss även undre kommande höst och kanske in på nästa år så blir alltfler områden av högskolans verksamhet påverkade. Kommande läsårs internationella studentrekrytering är redan nu kraftigt påverkad, inte minst rekrytering av studenter till forskarutbildning, liksom alla utbytesprogram mellan olika universitet. Samarbetet kring de stora europeiska forskningsanläggningarna påverkas, vissa privata forskningsstiftelsers avkastning kan komma att reduceras under nästkommande år och privata företags aktiva delaktighet i forskningsprojekt kan komma att påverkas.
Genom olika insatser har regeringen också tagit initiativ till att öka antalet studieplatser inom högskolan under innevarande sommar och kommande läsår. Genom att erbjuda fler plats i högskolan så kan effekterna av en kraftigt ökad arbetslöshet i någon mån hanteras. Det innebär helt enkelt att kompetenshöjande insatser sätts in när arbetsmarknaden är försvagad. I siffrorna från höstantagningen så visas också nya rekordnivåer när det gäller antal antagna.
Men vi har antagligen inte alls sett alla effekter ännu och inte heller kunnat förutse alla de åtgärder som är eller kommer att bli nödvändiga att genomföra inom högskolesektorn som en följd av pandemin. Vi vet inte hur länge pandemin håller oss i sitt grepp och vi vet inte heller hur kraftfull återgången till situationen före pandemin blir. Kommer vi att ha rört oss framåt och väsentligen förändrat vårt sätt att arbeta eller har det varit extraordinära insatser som kommer att avvecklas i takt med att allt normaliseras?
Universitetskanslersämbetet har fått regeringen uppdrag att följa upp konsekvenserna av det nya coronaviruset för högskolans verksamhet. Det är ett uppdrag som sträcker sig fram till slutet av 2022 med löpande avrapportering. Det ska genomföras i samverkan med universitet och högskolor. Det är ett viktigt uppdrag som jag ser fram emot att vi ska arbeta aktivt med från och med nu efter sommaren 2020 och jag ser fram emot många externa kontakter för att på bästa sätt kunna fullgöra uppdraget.
Så här är uppdraget formulerat
"Uppföljning av konsekvenserna av det nya coronaviruset för högskolans verksamhet
Universitetskanslersämbetet ges i uppdrag att följa upp konsekvenserna för högskolans verksamhet med anledning av beslut och insatser som vidtagits med anledning av det nya coronaviruset. Uppföljningen ska inkludera effekterna av övergången till distansundervisning och de insatser som har beslutats av regeringen i fråga om t.ex. högskolans utbyggnad. Syftet är att kunna följa resultaten av insatserna och dra lärdom av effekterna på högre utbildning och forskning på både kort och lång sikt. Uppföljningen ska bland annat ta hänsyn till frågor om kvalitet, rättssäkerhet och dimensionering. Uppdraget ska genomföras i dialog med universitet och högskolor.
Universitetskanslersämbetet ska hålla Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) löpande informerat om uppdragets genomförande och löpande redovisa resultaten av uppföljningen samt lämna en slutrapport senast den 1 december 2022."
Se regeringens pressmeddelande:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/universitetskanslersambetet-ska-folja-upp-konsekvenser-for-hogskolans-verksamhet-under-coronapandemin/

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2020-08-04
Uppdaterad: 2020-08-04
Anders Söderholm har även skrivit
-
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag