Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Samhällsproblem är sällan, eller kanske nästan aldrig, möjliga att hantera inom enskilda politikområden eller av enskilda myndigheter. Snarare karaktäriseras de breda utmaningarna av att vara just breda, sektorsövergripande och svårfångade. Klimatfrågorna är ett självklart exempel; åldrande befolkning, antibiotikaresistens, internationell migration och förorenade hav är andra sådana frågor som inte låter sig fångas av ett politikområde och inte heller av en nation. För allt sådant behövs övergripande angreppssätt, internationellt samarbete och nya umgängesformer.
Det finns också sådana sektorsövergripande frågor i vår närhet. Frågor som kanske inte hotar planeten på samma sätt som klimatfrågan men som likväl har betydelse för styrkan i samhällsorganisationen och hållbarheten i vår gemensamma utveckling. Innovationsfrågor, digital omställning, kompetensförsörjning och livslångt lärande är några sådana viktiga frågor (som dessutom pekas ut i regeringens samverkansprogram).
Kompetensförsörjningsfrågorna är centrala för många områden. Vi vet att det finns stora rekryteringsbehov inom bland annat välfärdens yrken och UKÄ har i flera olika analyser beskrivit detta. Olika sektorsmyndigheter, som till exempel Skolverket, presenterar också sådana analyser inom sina områden med jämna mellanrum som ofta visar på stora utmaningar vad gäller kompetensförsörjning.
Sedan så förändras många yrkesområden vad gäller kompetensinnehållet. Den så kallade kompetensväxlingen betyder dels att utbildningarna behöver förändra sitt innehåll, dels att nya utbildningsvägar, till exempel vid sidan om traditionella yrkesutbildningar, kan vara viktiga för den långsiktiga kompetensförsörjningen, dels att redan yrkesverksamma behöver vidareutbilda sig och dels att forskningen inom olika ämnen kan behövas knytas till nya utbildningsområden. En enskild myndighet eller ett lärosäte kan möjligen överblicka utmaningen men kan absolut inte på egen hand ta hand om hela problematiken och äger varken resurser eller mandat för att arbeta med alla ingående delar.
När det gäller kompetensförsörjning för hälso- och sjukvårdens behov så fick UKÄ tillsammans med Socialstyrelsen för något år sedan ett uppdrag att ta fram förslag för hur det skulle kunna vara möjligt att stärka kompetensförsörjning och att arbeta sektorsövergripande. Samarbetet oss emellan kan symbolisera det nödvändiga brobyggandet mellan politikområden och samhällssektorer för att lösa uppdraget. Vi avrapporterade i fjol och föreslog att regeringen skulle inrätta ett nationellt vårdkompetensråd vilket regeringen också beslöt att göra. Rådet är nu etablerat och är ett levande exempel på ett sektorsövergripande angreppssätt för att stärka arbetet med en viktig samhällsutmaning: kompetensförsörjningen till hälso- och sjukvården.
Jag tycker att samarbetet oss emellan, som också har inkluderat lärosäten och sjukvårdshuvudmän, kan fungera som en förebild. Det har varit möjligt att hitta lösningar som ingen av oss på egen hand hade kunnat formulera fullt ut. Samma angreppssätt tror jag därför skulle kunna ha betydelse för andra områden där högskolesektorn är central för kompetensförsörjningen. UKÄ och Tillväxtverket har ett liknande uppdrag vad gäller kompetensförsörjning av digital spetskompetens. Kompetensförsörjning för skolan är ytterligare ett sådant område där det vore naturligt att stärka det sektorsövergripande samarbetet.
En del sådant kan vi som enskilda myndigheter själva ta ansvar för i samverkan med varandra. Och det görs också i viss utsträckning, till exempel inom skolområdet. Annat behöver vi uppdrag och mandat från vår uppdragsgivare för att genomföra. Men, i vilket fall, så är det väl inte en alltför djärv gissning att anta att behovet av denna typ av samarbeten kommer att öka framgent snarare än att det kommer att minska!
Lite bakgrund om det Nationella vårdkompetensrådet:
Regeringen har beslutat att inrätta det Nationella vårdkompetensrådet för att stärka, kartlägga och verka för att effektivisera kompetensförsörjning av personal inom hälso- och sjukvården. Detta handlar i sin tur om att ta fram och sammanställa faktaunderlag av skilda slag, göra olika typer av bedömningar avseende kompetensförsörjningsfrågor och, inte minst, att säkerställa att det finns god kommunikation och samverkan mellan de olika parterna på nationell och sjukvårdsregional nivå.
Rådet möttes för första gången denna vecka och jag är en av ledamöterna i rådet tillsammans med representanter för lärosäten, Socialstyrelsen samt företrädare för regioner och kommuner. Ordförande är Ann-Marie Wennberg Larkö som till vardags är sjukhusdirektör vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och professor i dermatologi. Organisatoriskt är rådet placerat vid Socialstyrelsen som också bygger upp ett särskilt kansli för att stötta rådets arbete.
Läs mer om rådet: https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/organisation/rad-och-namnder/nationella-vardkompetensradet/
Regeringen grundade sitt beslut på avrapporteringen av ett regeringsuppdrag som UKÄ och Socialstyrelsen genomfört i samarbete med varandra och inrättandet av rådet följer i allt väsentligt det förslag som våra två myndigheter lämnade efter sommaren 2019.

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2020-02-14
Uppdaterad: 2020-02-14
Anders Söderholm har även skrivit
-
2022-05-20
Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
Anders Söderholm -
2022-05-09
Samordnad granskning
Anders Söderholm -
2022-04-20
Konsten att göra rätt från början
Anders Söderholm -
2022-04-06
Anställningar, meritering och karriär
Anders Söderholm -
2022-03-29
Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
Anders Söderholm -
2022-03-25
Samlat eller tudelat anslag
Anders Söderholm -
2022-03-17
Vad händer efter pandemin?
Anders Söderholm -
2022-03-07
Granskning för utveckling
Anders Söderholm -
2022-02-16
Peer review – eller inte
Anders Söderholm -
2022-01-12
Termin fem med restriktioner
Anders Söderholm -
2021-12-22
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2021-12-02
En ny regering
Anders Söderholm -
2021-11-22
Om vikten av en stark studentrörelse
Anders Söderholm -
2021-11-05
UKÄ och VFU
Anders Söderholm -
2021-10-20
Om statistiken, Sten och guld
Anders Söderholm -
2021-10-12
Internationalisering av svensk högskolesektor
Anders Söderholm -
2021-09-22
Högskolesektorn som problemlösare
Anders Söderholm -
2021-09-08
Omställningsstudiestödet och högskolan
Anders Söderholm -
2021-06-24
Om utbildningsplanering och styrning
Anders Söderholm -
2021-06-09
Från A till Ö
Anders Söderholm -
2021-05-18
Vårda utvärderingssystemet!
Anders Söderholm -
2021-04-28
Utländska universitet i Sverige?
Anders Söderholm -
2021-04-20
European universities
Anders Söderholm -
2021-03-31
UKÄ och digital transformation
Anders Söderholm -
2021-03-16
Högskola eller universitet?
Anders Söderholm -
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag