Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
UKÄ:s mål och vision
Det är väl numera inte helt ovanligt att även myndigheter formulerar visions- och måldokument av olika slag. Så även Universitetskanslersämbetet. Syftet är att söka formulera en sorts övergripande riktningsanvisning för myndighetens verksamhet. Målen ska dels kunna tjäna som en kompass när vi kanske någon gång råkar i tvivel om ifall vi ska prioritera A eller B. Prioriteringen ska då göras utifrån vad som bäst bedöms leda till en ökad måluppfyllelse. Dels ska de betona samband och sammanhang mellan enskilda aktiviteter eller insatser som vi gör och ett övergripande och långsiktigt mål för verksamheten.
Samtidigt är myndigheter styrda av en instruktion som anger myndighetens uppgifter, regleringsbrev som ger årets förutsättningar, särskilda regeringsuppdrag och av andra lagar och förordningar som reglerar statliga myndigheters verksamhet, till exempel förvaltningslagen och myndighetsförordningen. Det är självfallet så att målformuleringar vid myndigheter hela tiden måste kunna förankras inom de ramar som regelverket ställer upp och med största respekt för dessa.
Med detta sagt så har UKÄ formulerat en så kallad kvalitetspolicy som innehåller mål och vision. De är inte nya utan har funnits med sedan några år tillbaka men man kan säga att de nu har getts en förnyad tydlighet och också en ny ”hemvist” i vårt ledningssystem.
*
UKÄ:s vision är
Granskning för utveckling – vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle
Och våra fyra mål är:
1) Vara den självklara kunskapskällan om högre utbildning och forskning
Vi producerar tillförlitlig kunskap om högre utbildning och forskning i form av statistik, analyser, kvalitetsgranskningar, juridisk tillsyn och nämndstöd.
2) Skapa resultat som är till nytta för högskolesektorns utveckling
Vi utför vårt uppdrag i dialog med representanter för universitet och högskolor, intresseorganisationer, forskningsfinansiärer, studentorganisationer, arbetslivsorganisationer, politiker och andra beslutsfattare. Vi är en användarvänlig kunskapsorganisation och våra resultat är lättillgängliga via våra alltmer digitaliserade kommunikationskanaler.
3) Vara en attraktiv arbetsplats där engagerade medarbetare kan utvecklas
Vi arbetar för att UKÄ ska vara en attraktiv arbetsplats där medarbetarna känner arbetsglädje och trivsel, har goda förutsättningar att göra ett bra jobb, är delaktiga och ser sitt arbete som en del av hela UKÄ:s uppdrag. Vårt systematiska arbetsmiljöarbete bidrar till en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv. Medarbetarnas kompetens tas till vara och det finns möjlighet till utvecklingsvägar och relevant kompetensutveckling.
4) Arbeta samordnat och resurseffektivt
Kunskapsutbyte, samverkan och samarbete mellan avdelningarna är ett naturligt arbetssätt på UKÄ. Vi genomför verksamheten med effektivitet och god hushållning som ledstjärnor. Vi har etablerade rutiner för verksamhetsutveckling och innovation.
*
Jag känner mig både nöjd och trygg med våra mål. Det är två mål som i första hand anger ambitionerna i vårt arbete gentemot våra intressenter i högskolesektorn och, självklart, vår uppdragsgivare. Det är ytterligare två mål som förklarar hur vi vill forma vår arbetsplats med ambition om att arbetsplatsen ska ha en hög kvalitet och att vi arbetar ansvarsfullt med skattebetalarnas medel.
Målen möter de syften som jag berörde inledningsvis: De kan utgöra grund för prioriteringar och verksamhetsplanering och de skapar en begriplig logik mellan enskilda aktiviteter och ”the greater good” som verksamheten ska sträva efter. Samtidigt så är de formade för att gälla inom de ramar som regelverken sätter upp.

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2020-01-09
Uppdaterad: 2020-01-09
Anders Söderholm har även skrivit
-
2022-05-20
Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
Anders Söderholm -
2022-05-09
Samordnad granskning
Anders Söderholm -
2022-04-20
Konsten att göra rätt från början
Anders Söderholm -
2022-04-06
Anställningar, meritering och karriär
Anders Söderholm -
2022-03-29
Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
Anders Söderholm -
2022-03-25
Samlat eller tudelat anslag
Anders Söderholm -
2022-03-17
Vad händer efter pandemin?
Anders Söderholm -
2022-03-07
Granskning för utveckling
Anders Söderholm -
2022-02-16
Peer review – eller inte
Anders Söderholm -
2022-01-12
Termin fem med restriktioner
Anders Söderholm -
2021-12-22
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2021-12-02
En ny regering
Anders Söderholm -
2021-11-22
Om vikten av en stark studentrörelse
Anders Söderholm -
2021-11-05
UKÄ och VFU
Anders Söderholm -
2021-10-20
Om statistiken, Sten och guld
Anders Söderholm -
2021-10-12
Internationalisering av svensk högskolesektor
Anders Söderholm -
2021-09-22
Högskolesektorn som problemlösare
Anders Söderholm -
2021-09-08
Omställningsstudiestödet och högskolan
Anders Söderholm -
2021-06-24
Om utbildningsplanering och styrning
Anders Söderholm -
2021-06-09
Från A till Ö
Anders Söderholm -
2021-05-18
Vårda utvärderingssystemet!
Anders Söderholm -
2021-04-28
Utländska universitet i Sverige?
Anders Söderholm -
2021-04-20
European universities
Anders Söderholm -
2021-03-31
UKÄ och digital transformation
Anders Söderholm -
2021-03-16
Högskola eller universitet?
Anders Söderholm -
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag