Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
God Jul och Gott Nytt År
När jul- och nyårshelgerna närmar sig är det ofrånkomligen så att tankarna rör sig mot att summera det år som har passerat och att också blicka lite framåt för att fundera över vad som komma skall inom vår del av samhällsbygget.
Efter att den nya regeringen tillträdde i början av året så har det tagit en liten tid för det praktiska reformarbetet att komma igång på allvar. Det ska som bekant formas i den politiska mittfåran och har för vår del resulterat i några nya uppdrag kring kompetensförsörjning av digital spetskompetens, utvärdering av breddad rekrytering, kartläggning av alternativt urval, av studenthälsovården och av hur väl lärarutbildningarna förbereder studenterna för att arbeta med vuxnas lärande.
Uppdraget om digital spetskompetens och det sedan tidigare avslutade uppdraget om framtidens vårdkompetens knyter an till ett annat för högskolan viktigt område, nämligen relationen till arbetsmarknaden och hur väl arbetsmarknad och högskola matchar varandra. Framtidens vårdkompetens har redan tagits vidare av regeringen som nu har fattat de beslut som behövs för att bygga upp den verksamhet som UKÄ och Socialstyrelsen gemensamt har föreslagit.
Uppdragen är också en markering av ett nytt och myndighetsövergripande arbetssätt som jag hoppas kan vara lite stilbildande framöver. Samhällets problem låter sig inte sorteras in under ett enskilt politikområde och det är därför viktigt att staten kan arbeta myndighets- och sektorsövergripande.
Det dialogformat, om uttrycket tillåts, som UKÄ använder för att utveckla frågor gemensamt med våra intressenter är något som jag tycker vi både ska vårda och vara stolta över. Det vi gör idag bör relateras till om det på lång sikt stöttar kvalitetsutvecklingen eller inte. Ett dialogbaserat förfarande där vi har samtal, testar slutsatser eller utvärderingsparametrar, förklarar juridiska regelverk eller tolkningar leder till en bättre förankring och förståelse av vårt arbete och underlättar därför också den långsiktiga kvalitetsutvecklingen.
Därför är det så vi har arbetet med att utveckla och genomföra kvalitetssäkringssystemet och det är så vi kommer att fortsätta arbetet för att stärka kvalitetssäkringen men också för att stärka regelefterlevnad inom sektorn och för att öka förståelsen för våra analyser inom områden som till exempel lärarutbildning och forskarutbildning. När vi nu har avrapporterat regeringsuppdraget om högskolepedagogisk utveckling och samtidigt planerar flera nya projekt så är det tydligt att ett öppet arbetssätt kan ha många olika beståndsdelar och kan genomföras på många olika sätt. Den ”verktygslådan” behöver ständigt utvecklas.
Den kunskap som vi på UKÄ tar fram och besitter är en bas för all vår verksamhet och en grundläggande förutsättning för att vi ska kunna utföra våra uppdrag. Att hela tiden kunna utveckla vårt kunskapsarbete är vad som i praktiken definierar en kunskapsorganisation och i detta ingår även reguljär ärendehandläggning med dess krav på effektivitet och ändamålsenlighet. Vi har på flera olika sätt utvecklat dessa förmågor under det år som gått och vi kommer att fortsätta arbete med det framöver inom allt från juridik till kvalitetssäkring och analys.
Om jag för ett år sedan såg på 2019 med tillförsikt så kan jag nu se tillbaka på året med tillfredsställelse över vad vi har åstadkommit och med en stark tro på att vi under 2020 kommer att kunna fortsätta att både leverera och utveckla verksamhet. Och med det sagt så vill jag på detta sätt passa på att önska alla medarbetare, samarbetspartners, intressenter och andra vänner och bekanta en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2019-12-20
Uppdaterad: 2019-12-20
Anders Söderholm har även skrivit
-
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag