Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Lärarutbildningarna är ett utbildningsområde som tilldrar sig stort intresse. Det finns förstås flera anledningar till detta varav det främsta kanske är lärarutbildningarnas stora, för att inte säga avgörande, betydelse för skolan och för att våra barn och ungdomar får en utbildning som på bästa sätt förbereder för fortsatta studier och yrkesliv.
Lärarutbildningarna är med andra ord viktiga! Därför är det också viktigt att det finns studerande som vill läsa till lärare. Och det finns det. UKÄ har nyligen publicerat en rapport som visar att det 2018/2019 var drygt 15.000 nybörjare på lärarutbildningarna med flest på ämneslärarutbildningarna. Det är 17 procent av alla nybörjare, det vill säga nästan en femtedel. Motsvarande procentandel för några andra utbildningar är 6,5 procent för sjuksköterskeprogrammen och drygt 8 procent för civilingenjörsprogrammen (UKÄ, 2019, Statistisk analys, Nybörjare i högskolan 2018/19: Antalet nybörjare i högskolan fortsätter att öka).
Om man i stället mäter antalet registrerade studenter inom lärarutbildningarna i förhållande till alla registrerade studenter så utgör lärarutbildningsstudenterna cirka 11 procent medan till exempel civilingenjörsstudenterna är runt 8 procent (UKÄ:s statistikdatabas).
Lärarutbildning är med andra ord ett populärt val bland studenterna och lärarutbildningen svarar för en betydande andel av det totala antalet studenter. Av de som examineras så får också en mycket stor andel anställning inom yrket efter examen. Men ändå är det inte tillräckligt. Behoven av lärare är ännu större och i en nyligen publicerad prognos från Skolverket så bedömer myndigheten att det kommer att saknas 45.000 behöriga lärare och förskollärare om 15 år.
Ett sätt att möta detta behov skulle kunna vara att öka antalet nybörjare på lärarutbildningarna ännu mer. Det är förstås möjligt men inte en helt problemfri åtgärd. Antar man fler, utan att motsvarande ökning i söktrycket äger rum, så kommer man att anta studenter som har allt lägre betygspoäng. Det i sin tur vet vi leder till minskad genomströmning. Dels är det inte alltid lätt för lärosätena att öka lärarkapaciteten eftersom kompetensförsörjningen för lärarutbildarna också är en utmaning.
En annan åtgärd vore att öka genomströmningen, det vill säga att minska avhoppen, så att fler av de som påbörjar en utbildning också slutför den. Det kräver säkerligen många olika åtgärder vad gäller högskolepedagogisk utveckling eller insatser kring utbildningarnas uppläggning med mera. Ytterligare åtgärder som skulle kunna vara möjliga har att göra med arbetsorganisation och tid i yrket, andra vägar in i yrket, vidareutbildning, olika typer av kompletterande utbildningar och kortare utbildningar. Regeringen har också samlat vissa aktörer för diskussioner kring detta under rubriken ”Samling för fler lärare” och det finns, och har funnits, flera utredningar som från olika utgångspunkter försöker hantera problematiken.
Men, i den omfattande diskussionen kring lärarutbildningarna kan det vara bra att då och då påminna sig om att de faktiskt är populära bland studenterna, det är betydande andelar av högskolesystemet som ägnas lärarutbildningarna och, även om det varierar från år till år, så har intresset varit någorlunda stabilt över de senaste åren.

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2019-12-16
Uppdaterad: 2019-12-16
Anders Söderholm har även skrivit
-
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-14
Tankar om Struten…
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Tankar om Struten…
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag