Högskolebloggen
UKÄ:s blogg som knyter an till aktuella frågor i högskolesektorn
Tankar om Struten…
Styr- och resursutredningen, som tog namnet Strut, avlämnade för en tid sedan sitt betänkande till regeringen. Det har därefter sänts ut på remiss och remisstiden utgår inom kort. UKÄ skickade in sitt yttrande tidigare denna vecka, du kan läsa det här.
Det är en viktig utredning som kanske kan komma att vara underlaget för en reformerad styrning av högskolor och universitet. Modellerna för styrning har skiftat över tiden och den långsiktiga trenden är att alltmer fokus har lagts på att försöka värdera sektorns prestationer i stället för att detaljstyra dess ingångsvärden. Längre tillbaka har styrningen varit detaljerad på en nivå som är svår att föreställa sig idag. Regeringen föreskrev exempelvis inte bara vilka professorer som skulle finnas utan också lönegrad för dessa, man beslutade på central nivå om anslagsnivåer för utrustning, förvaltning med mera och, inte minst, om utbildningsprogram och antal studieplatser.
Det tidigare detaljerade systemet reformerades 1977 genom att anslagsposterna blev lite mer generella men fortfarande fanns det en hög detaljeringsgrad vad gäller exempelvis hur anslagen för utbildning skulle användas. I takt med att högskolesektorn växte var det närmast omöjligt att på ett trovärdigt och rimligt sätt upprätthålla den detaljerade styrningen där budgetpropositioner, skrivna i jag-form, gav sken av att ansvarigt statsråd eftertänksamt övervägde förändringar i ämnesbeteckningar för enskilda professurer.
I takt med att den statliga styrningen förändrades i stort så blev också högskolesektorn föremål för förändrade styrprinciper stadfästa i reformen 1993 som markerade övergången från en styrning av insatta resurser till ett ökat intresse för sektorns prestationer. Det möjliggjorde en fortsatt kraftig expansion av studentvolymerna och detta var också den period när kvalitetsuppföljningar av olika slag inkluderades som en del i styrsystemet.
De så kallade ”prislapparna” härrör från denna period liksom det raka ackordet, det vill säga att ersättningarna till lärosätena grundade sig i det faktiska antal studenter som registrerats och examinerats snarare än på planeringstal. Planering av utbildningsportföljen blev i och med detta en angelägenhet för respektive högskola och universitet. Anslaget var redan sedan tidigare delat i en del för utbildning och flera olika forskningsanslag för olika vetenskapsområden.
Samtidigt genomfördes likartade förändringar i statens styrning i stort. Ramanslagsmodellen som huvudsaklig anslagsmodell för statliga myndigheter härrör från samma period. Den tidigare ordningen när löneökningar med automatik innebar ökade anslag (de så kallade trollerikungörelserna) övergavs till förmån för en modell där staten inte ska vara löneledande och där det ska finnas ett kontinuerligt effektiviseringskrav inbyggt i styrmodellen.
När det gäller högskolesektorn så gäller 1993 års modell i huvudsak fortfarande även om det förstås har gjorts förändringar längs vägen. Bland annat har forskningsanslagets uppdelning i vetenskapsområden slopats till förmån för ett gemensamt forskningsanslag. Jag tror att många tycker att modellen i stort har tjänat oss väl. Staten har dock vid skilda tidpunkter tyckt sig ha behov att gå in med mer direkta styrningsmekanismer för att exempelvis bygga ut vissa utbildningar på vissa lärosäten, bygga ut sommarkurser, möta olika arbetsmarknadspolitiska behov eller stimulera viss typ av forskning.
Men, det är klart, tiden går och efter hand är det naturligt att frågan dyker upp om det inte är dags att förnya modellen i sin helhet. Att helt enkelt byta ut en del fundamentala (styr-)principer i systemet och modernisera arbetssätt och styrning. Det är det som Strut nu föreslår.
Jag tycker det är välkommet att utredningen har genomförts och att man från utredningens sida ifrågasätter en del bärande idéer i det nuvarande systemet som till exempel prislapparna och de tudelade anslaget. Utredningen föreslår också en mer dialogbaserad modell med överenskommelser för regeringens styrning av lärosätena, en större långsiktighet i de politiska övervägandena inom hela högskoleområdet i form av fyraåriga högskolepropositioner (i stället för att de fyraåriga propositionerna är begränsade till forsknings- och innovationspolitiken) och en analysfunktion för högskolesektorn som självständigt ska kunna ta fram kunskap om utvecklingen inom sektorn.
När det gäller analysfunktionen så kommer UKÄ enligt utredningens förslag att ha en viktig roll för att härbärgera den expertgrupp som föreslås stå för de självständiga analyserna av utbildning och forskning. Förslaget om att stärka analyskapaciteten för sektorn är jag den förste att bejaka. Jag menar att man först och främst bör göra detta inom ramen för den kapacitet som redan finns på UKÄ och andra myndigheter snarare än att bygga upp en avskild analysverksamhet. UKÄ är en utmärkt hemvist för denna expertgrupp och skulle kunna dra nytta av UKÄ:s kapacitet redan från start. Denna del av utredningens förslag skulle kunna genomföras även om andra delar av utredningen just nu inte genomförs.
Nu återstår att se hur remissopinionen ser ut; vilka frågor som vinner ett allmänt gillande och vilka som inte gör det; och på vilket sätt som departementet vill ta detta vidare. Det kan bli ett övergripande reformpaket men kanske troligare flera mindre reformeringar som kanske genomförs med viss fördröjning i tid. Eller så går det som det gick med de så kallade RUT-betänkandena som i och för sig gavs uppmärksamhet när de presenterades men sedan inte gav några nämnbara spår i efterföljande reformarbete. Låt oss hoppas att det blir lite mer förändring nu, 26 år efter att den stora frihetsreformen genomfördes.

Det här inlägget är skrivet av UKÄ:s generaldirektör Anders Söderholm. I denna blogg skriver han om frågor som rör myndighetens olika verksamhetsområden så som utbildningsfrågor, universitet och högskolor och myndigheten.
Skapad: 2019-06-14
Uppdaterad: 2019-06-18
Anders Söderholm har även skrivit
-
2022-05-20
Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
Anders Söderholm -
2022-05-09
Samordnad granskning
Anders Söderholm -
2022-04-20
Konsten att göra rätt från början
Anders Söderholm -
2022-04-06
Anställningar, meritering och karriär
Anders Söderholm -
2022-03-29
Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
Anders Söderholm -
2022-03-25
Samlat eller tudelat anslag
Anders Söderholm -
2022-03-17
Vad händer efter pandemin?
Anders Söderholm -
2022-03-07
Granskning för utveckling
Anders Söderholm -
2022-02-16
Peer review – eller inte
Anders Söderholm -
2022-01-12
Termin fem med restriktioner
Anders Söderholm -
2021-12-22
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2021-12-02
En ny regering
Anders Söderholm -
2021-11-22
Om vikten av en stark studentrörelse
Anders Söderholm -
2021-11-05
UKÄ och VFU
Anders Söderholm -
2021-10-20
Om statistiken, Sten och guld
Anders Söderholm -
2021-10-12
Internationalisering av svensk högskolesektor
Anders Söderholm -
2021-09-22
Högskolesektorn som problemlösare
Anders Söderholm -
2021-09-08
Omställningsstudiestödet och högskolan
Anders Söderholm -
2021-06-24
Om utbildningsplanering och styrning
Anders Söderholm -
2021-06-09
Från A till Ö
Anders Söderholm -
2021-05-18
Vårda utvärderingssystemet!
Anders Söderholm -
2021-04-28
Utländska universitet i Sverige?
Anders Söderholm -
2021-04-20
European universities
Anders Söderholm -
2021-03-31
UKÄ och digital transformation
Anders Söderholm -
2021-03-16
Högskola eller universitet?
Anders Söderholm -
2021-02-25
Lärarutbildningen är speciell?
Anders Söderholm -
2021-02-03
Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
Anders Söderholm -
2021-01-22
Kvalitetssäkring och internationalisering
Anders Söderholm -
2020-12-29
Vad är UKÄ?
Anders Söderholm -
2020-12-04
UKÄ har flyttat till nya lokaler
Anders Söderholm -
2020-11-20
Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
Anders Söderholm -
2020-11-13
Kvalitetssystem och kvalitet
Anders Söderholm -
2020-10-22
UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
Anders Söderholm -
2020-10-01
Kompetensförsörjning
Anders Söderholm -
2020-09-28
ENQA på besök
Anders Söderholm -
2020-09-15
Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
Anders Söderholm -
2020-09-04
Nytt mål för lärarutbildningen
Anders Söderholm -
2020-08-24
Nya lokaler - nya arbetssätt!
Anders Söderholm -
2020-08-19
Studentinflytande!
Anders Söderholm -
2020-08-04
UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
Anders Söderholm -
2020-07-07
Sommar och studier
Anders Söderholm -
2020-06-25
Anders Ångströms ord
Anders Söderholm -
2020-06-16
Sommarens läsbeting
Anders Söderholm -
2020-05-29
Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
Anders Söderholm -
2020-05-19
Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
Anders Söderholm -
2020-05-08
Mer eller mindre internationalisering
Anders Söderholm -
2020-04-24
Arbete och experiment
Anders Söderholm -
2020-04-06
Högskolan behövs!
Anders Söderholm -
2020-03-19
Distansoberoende på riktigt
Anders Söderholm -
2020-02-28
UKÄ och det europeiska samarbetet
Anders Söderholm -
2020-02-14
Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
Anders Söderholm -
2020-02-11
Högskolan på engelska
Anders Söderholm -
2020-01-31
Från vetenskapsområde till forskningsområde
Anders Söderholm -
2020-01-23
Högskolan för ett starkt och öppet samhället
Anders Söderholm -
2020-01-09
UKÄ:s mål och vision
Anders Söderholm -
2019-12-20
God Jul och Gott Nytt År
Anders Söderholm -
2019-12-16
Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
Anders Söderholm -
2019-11-22
Nya uppdrag till UKÄ
Anders Söderholm -
2019-11-19
Staten som arbetsgivare
Anders Söderholm -
2019-11-06
Forskningspropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-10-21
Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
Anders Söderholm -
2019-10-03
Livslångt lärande
Anders Söderholm -
2019-09-28
Virtuell konferens om högskolepedagogik
Anders Söderholm -
2019-09-27
Nationellt vårdkompetensråd
Anders Söderholm -
2019-09-19
Budgetpropositionen 2020
Anders Söderholm -
2019-09-06
Nordic Quality Assurance - NOQA
Anders Söderholm -
2019-09-02
Statsrådet besökte UKÄ
Anders Söderholm -
2019-08-23
Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
Anders Söderholm -
2019-08-20
Studentdagen 2019
Anders Söderholm -
2019-07-08
Almedalen 2019
Anders Söderholm -
2019-06-27
European universities
Anders Söderholm -
2019-06-10
Insynsrådet viktig partner
Anders Söderholm -
2019-06-04
Årsrapporten släpps idag
Anders Söderholm
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag
- Ersättning för utbildning och produktivitetsavdraget
- Samordnad granskning
- Konsten att göra rätt från början
- Anställningar, meritering och karriär
- Examenstillstånd - en komponent i kvalitetssäkringssystemet
- Samlat eller tudelat anslag
- Vad händer efter pandemin?
- Granskning för utveckling
- Peer review – eller inte
- Termin fem med restriktioner
- God Jul och Gott Nytt År
- En ny regering
- Om vikten av en stark studentrörelse
- UKÄ och VFU
- Om statistiken, Sten och guld
- Internationalisering av svensk högskolesektor
- Högskolesektorn som problemlösare
- Omställningsstudiestödet och högskolan
- Om utbildningsplanering och styrning
- Från A till Ö
- Vårda utvärderingssystemet!
- Utländska universitet i Sverige?
- European universities
- UKÄ och digital transformation
- Högskola eller universitet?
- Lärarutbildningen är speciell?
- Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus
- Kvalitetssäkring och internationalisering
- Vad är UKÄ?
- UKÄ har flyttat till nya lokaler
- Halverat antal internationella nybörjare i svensk högskola
- Kvalitetssystem och kvalitet
- UKÄ som kunskapskälla – nya samlingssidor
- Kompetensförsörjning
- ENQA på besök
- Lärarutbildningskonferens den 19 oktober
- Nytt mål för lärarutbildningen
- Nya lokaler - nya arbetssätt!
- Studentinflytande!
- UKÄ ska följa upp pandemins konsekvenser för högskolesektorn
- Sommar och studier
- Anders Ångströms ord
- Sommarens läsbeting
- Från antingen eller till... både och? Det ”nya normala” och UKÄ:s förslag
- Breddad rekrytering och anpassningar av tidplaner pga pandemin
- Mer eller mindre internationalisering
- Arbete och experiment
- Högskolan behövs!
- Distansoberoende på riktigt
- UKÄ och det europeiska samarbetet
- Om nödvändigheten att abeta över sektorsgränser
- Högskolan på engelska
- Från vetenskapsområde till forskningsområde
- Högskolan för ett starkt och öppet samhället
- UKÄ:s mål och vision
- God Jul och Gott Nytt År
- Lärarutbildningen - många studenter men stor brist
- Nya uppdrag till UKÄ
- Staten som arbetsgivare
- Forskningspropositionen 2020
- Högskoleutbildning leder till (rätt) jobb
- Livslångt lärande
- Virtuell konferens om högskolepedagogik
- Nationellt vårdkompetensråd
- Budgetpropositionen 2020
- Nordic Quality Assurance - NOQA
- Statsrådet besökte UKÄ
- Kompetensförsörjning av digital spetskompetens
- Studentdagen 2019
- Almedalen 2019
- European universities
- Insynsrådet viktig partner
- Årsrapporten släpps idag