Granskningsresultat, analyser och rapporter
Här hittar du Högskolekollen med resultat från avslutade granskningar och prövningar samt analyser och rapporter med koppling till våra granskningar och prövningar.
Lista med ett urval av analyser och rapporter inom ramen för kvalitetsgranskningarna mellan 2017-2022
Publikation | Kort beskrivning av innehållet |
---|---|
Underlag för diskussion om hur studenters medverkan och inflytande fungerar Inspel till metodutveckling | |
En guide till det nationella kvalitetssäkringssystemet – för studentkårerna (2021) | Presenterar en sammanhållen bild av det nationella kvalitetssäkringssystemet, för att sprida kunskap och ge en bättre möjlighet för engagemang. |
Kartläggningen bygger på en genomgång av 69 yttrandet från olika granskningar i det nationella kvalitetssystemet. | |
Bedömning av jämställdhet i forskarutbildningar: en metod och resultat i UKÄ:s granskningar (2020) | Rapporten beskriver hur jämställdhet har bedömt och beskrivits för 96 utvärdering av forskarutbildningar som genomfördes under 2016-2018. |
Kartläggningen belyser hur frågor om jämställdhet och lärosätenas arbete med dessa frågor har hanterats och kommit till uttryck i yttranden i de tre första granskningsomgångarna. | |
Styrkor och och utvecklingsområden i lärosätesgranskningen för omgång 1 (2019) Styrkor och utvecklingsområden i lärosätesgranskningen för omgång 2 (2021) Styrkor och utvecklingsområden i lärosätesgranskningen för omgång 3 (2021) Styrkor och utvecklingsområden i lärosätesgranskningen för omgång 4 | Reflektionsrapporter |
Sammanställningen bygger på lärosätenas egna beskrivningar inom utvärderingarna | |
Lärarförsörjning i lärarutbildningarna – problem, strategier och lösningar (2020) | Belyser hur lärosätena arbetar med att säkra tillgången på personal och kompetens inom lärarutbildningarna |
Analysen belyser på vilket sätt regeringens intentioner med de nya bestämmelserna har uppfyllts. Finns forskarutbildningar vid flera högskolor och har högskolorna kunnat profilera sig? | |
Små forskarutbildningsmiljöer -Utmaningar och framgångsfaktorer | En fördjupad analys av de forskarutbildningar som har utvärderats 2017–2019 avseende forskarutbildningsmiljön och dess storlek |