Högskolekollen

Hur står det till med kvaliteten inom högskolan? Här hittar du resultatet från UKÄ:s olika kvalitetsgranskningar.

Favoriter

Du har inga favoriter i din lista

Så här söker du i Högskolekollen

Här förklarar vi hur du kan söka fram granskningsresultat.

Till en början ser du de 10 senaste granskningarna som har publicerats. Vill du se fler klickar du på Visa fler (då laddas 10 till) eller Visa alla om du vill få fram alla resultat.

Filtrera så här

För att hitta en särskild granskning finns det en rad alternativ i vänstermenyn. Du kan välja mellan följande:

  • Typ av granskning
  • Universitet/Högskola
  • Examen/Utbildning
  • Fritext. Fritextsökningen baseras på: universitet/högskola, utbildning eller diarienummer.

Under Avancerat filter kan du göra en ännu mer specifik sökning.

  • Bedömningsområde. I träfflistan visas alla granskningar som innehåller det bedömningsområde som du har valt. Du kommer inte direkt in i yttrandet till den del som handlar om bedömningsområdet. Klicka på Genvägar om du snabbt vill ta dig vidare till bedömningsområdena.
  • Omdöme
  • Statlig/privat högskola

Du kan välja flera alternativ under varje filter. Till höger vid varje val ser du en siffra som visar hur många granskningar som finns.

När du gjort dina önskade val klickar du på Visa resultat. Resultaten visas som "kort" till höger, eller under filtret om du använder en mobiltelefon.

Du kan lägga till fler alternativ i filtret om du vill utöka din sökning.

För att börja om en sökning klickar du på Rensa valda urval eller på namnet Högskolekollen ovanför filtret.

Bedömningsområde: Studentperspektiv
Tillbaka till granskningar Skriv ut Spara som favorit

Socionomexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ansökan beviljas
Publicerad: 2019-12-17
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Högskolan i Halmstad - Socionomexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen anser att den planerade utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. I sin ansökan beskriver högskolan de övergripande organ där studenter finns representerade och där det formella studentinflytandet utövas över utbildningen. För Akademin för hälsa och välfärd där socionomprogrammet ska ges, finns studentrepresentanter i akademirådet som bland annat fastställer kursplaner. Högskolan har också för avsikt att starta ett programråd för socionomprogrammet där studenter ska beredas plats för att utveckla utbildningsprogrammet i sin helhet tillsammans med lärare och arbetslivsrepresentanter. Högskolan beskriver att kursvärderingarnas resultat diskuteras med kursambassadörer för att komma fram till förslag på hur kurser kan utvecklas. Slutsatser från dessa möten återförs till övriga studenter och presenteras för nya studenter nästa gång kursen ges. Det kan också tilläggas att Högskolan i sin ansökan lyfter fram vikten av öppen dialog med studenterna och de informella kanalerna för studentperspektiv. Denna bild förstärktes även under intervjuerna med såväl programansvariga som studenter.

Ansvarig utredare:
Nils Olsson