Högskolekollen

Hur står det till med kvaliteten inom högskolan? Här hittar du resultatet från UKÄ:s olika kvalitetsgranskningar.

Favoriter

Du har inga favoriter i din lista

Så här söker du i Högskolekollen

Här förklarar vi hur du kan söka fram granskningsresultat.

Till en början ser du de 10 senaste granskningarna som har publicerats. Vill du se fler klickar du på Visa fler (då laddas 10 till) eller Visa alla om du vill få fram alla resultat.

Filtrera så här

För att hitta en särskild granskning finns det en rad alternativ i vänstermenyn. Du kan välja mellan följande:

  • Typ av granskning
  • Universitet/Högskola
  • Examen/Utbildning
  • Fritext. Fritextsökningen baseras på: universitet/högskola, utbildning eller diarienummer.

Under Avancerat filter kan du göra en ännu mer specifik sökning.

  • Bedömningsområde. I träfflistan visas alla granskningar som innehåller det bedömningsområde som du har valt. Du kommer inte direkt in i yttrandet till den del som handlar om bedömningsområdet. Klicka på Genvägar om du snabbt vill ta dig vidare till bedömningsområdena.
  • Omdöme
  • Statlig/privat högskola

Du kan välja flera alternativ under varje filter. Till höger vid varje val ser du en siffra som visar hur många granskningar som finns.

När du gjort dina önskade val klickar du på Visa resultat. Resultaten visas som "kort" till höger, eller under filtret om du använder en mobiltelefon.

Du kan lägga till fler alternativ i filtret om du vill utöka din sökning.

För att börja om en sökning klickar du på Rensa valda urval eller på namnet Högskolekollen ovanför filtret.

Bedömningsområde: Doktorandperspektiv
Tillbaka till granskningar Skriv ut Spara som favorit

Vårdvetenskap - doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ansökan beviljas
Publicerad: 2019-12-03
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan Kristianstad - Vårdvetenskap
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Doktorandperspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

Doktorandernas delaktighet i utvecklingen och genomförandet av utbildningen beskrivs i ansökan vara av största betydelse och de har redan idag ett stort inflytande. De förväntas ha inflytande genom representation i fakultetsnämnden, genom att de deltar i utvecklingen av strategiska dokument och genom att de bidrar med underlag i forskningsplattformen. Den individuella studieplanen utformas årligen i samverkan med handledare. Dekanen har ett formellt ansvar för fakultetens arbetsmiljö. I ansökan beskrivs hur den fysiska miljön möjliggör avskildhet, men samtidigt närhet till andra doktorander inom det egna området samt till doktorander som studerar inom andra områden. Arbetsrum är fullt utrustade materiellt med höj- och sänkbart skrivbord med mera. Stöd i form av bibliotekstjänster och inrättandet av ett Grants Office är exempel på annat stöd för doktoranderna. Alla medarbetare beskrivs ansvara för den psykosociala miljön, viken omfattar mer än enbart social samvaro på arbetsplatsen. Mentorer eller handledare ska stödja doktoranden i att balansera krav och resurser.

Bedömargruppen anser att utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

Ansvarig utredare:
Nils Olsson