Högskolekollen

Hur står det till med kvaliteten inom högskolan? Här hittar du resultatet från UKÄ:s olika kvalitetsgranskningar.

Favoriter

Du har inga favoriter i din lista

Så här söker du i Högskolekollen

Här förklarar vi hur du kan söka fram granskningsresultat.

Till en början ser du de 10 senaste granskningarna som har publicerats. Vill du se fler klickar du på Visa fler (då laddas 10 till) eller Visa alla om du vill få fram alla resultat.

Filtrera så här

För att hitta en särskild granskning finns det en rad alternativ i vänstermenyn. Du kan välja mellan följande:

  • Typ av granskning
  • Universitet/Högskola
  • Examen/Utbildning
  • Fritext. Fritextsökningen baseras på: universitet/högskola, utbildning eller diarienummer.

Under Avancerat filter kan du göra en ännu mer specifik sökning.

  • Bedömningsområde. I träfflistan visas alla granskningar som innehåller det bedömningsområde som du har valt. Du kommer inte direkt in i yttrandet till den del som handlar om bedömningsområdet. Klicka på Genvägar om du snabbt vill ta dig vidare till bedömningsområdena.
  • Omdöme
  • Statlig/privat högskola

Du kan välja flera alternativ under varje filter. Till höger vid varje val ser du en siffra som visar hur många granskningar som finns.

När du gjort dina önskade val klickar du på Visa resultat. Resultaten visas som "kort" till höger, eller under filtret om du använder en mobiltelefon.

Du kan lägga till fler alternativ i filtret om du vill utöka din sökning.

För att börja om en sökning klickar du på Rensa valda urval eller på namnet Högskolekollen ovanför filtret.

Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv
Tillbaka till granskningar Skriv ut Spara som favorit

Reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa - magister Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-06-18
Lärosäte: Sophiahemmet högskola
Typ av examen: Magisterexamen
Ämne: Sophiahemmet högskola - reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Jämställdhetsperspektiv är inte integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Enligt ansökan förs i utbildningen kontinuerligt en medveten dialog om jämställdhet avseende utbildningens innehåll, lärande och kurslitteratur. Vidare avser utbildningen att främja jämställdhet genom jämlikhet mellan könen och ansökan uppger att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Såväl lärmiljöer som undervisning utformas så att jämställdhet mellan kvinnor och män betonas. Vid intervjuerna anger SHH att jämställdhet beaktas främst i kursplaner och kurslitteratur. Det framgår dock inte från kursplaner på vilket sätt jämställdhet beaktas och litteraturlistor saknas från nya kursplaner. Ett exempel på litteratur som tar upp jämställdhet finns i kursplanerna:

Wijma, B., Smirthwaite, G., & Swahnberg, K. (Red.). (2010). Genus och kön inom medicin- och vårdutbildningar. Lund: Studentlitteratur.

Vid SHH finns mest kvinnliga disputerade barnmorskor, vilket är naturligt då av alla disputerade barnmorskor i Sverige är nästan 100 procent kvinnor. SHH utmärker sig genom att ha en manlig barnmorska som disputerat i Sverige, vilket är mycket ovanligt.

SHH uppmuntras dock att medvetet marknadsföra betydelsen för att få manliga sjuksköterskor att söka till programmet samt att ta jämställdhet i beaktande vid rekrytering av personal.

Sammantaget är bedömargruppens bedömning att jämställdhetsperspektivet inte är tillfredställande då jämställdhetsperspektiv inte är integrerat i kursplaner och kurslitteratur.

Ansvarig utredare:
Anders Brantnell