Högskolekollen

Hur står det till med kvaliteten inom högskolan? Här hittar du resultatet från UKÄ:s olika kvalitetsgranskningar.

Favoriter

Du har inga favoriter i din lista

Så här söker du i Högskolekollen

Här förklarar vi hur du kan söka fram granskningsresultat.

Till en början ser du de 10 senaste granskningarna som har publicerats. Vill du se fler klickar du på Visa fler (då laddas 10 till) eller Visa alla om du vill få fram alla resultat.

Filtrera så här

För att hitta en särskild granskning finns det en rad alternativ i vänstermenyn. Du kan välja mellan följande:

  • Typ av granskning
  • Universitet/Högskola
  • Examen/Utbildning
  • Fritext. Fritextsökningen baseras på: universitet/högskola, utbildning eller diarienummer.

Under Avancerat filter kan du göra en ännu mer specifik sökning.

  • Bedömningsområde. I träfflistan visas alla granskningar som innehåller det bedömningsområde som du har valt. Du kommer inte direkt in i yttrandet till den del som handlar om bedömningsområdet. Klicka på Genvägar om du snabbt vill ta dig vidare till bedömningsområdena.
  • Omdöme
  • Statlig/privat högskola

Du kan välja flera alternativ under varje filter. Till höger vid varje val ser du en siffra som visar hur många granskningar som finns.

När du gjort dina önskade val klickar du på Visa resultat. Resultaten visas som "kort" till höger, eller under filtret om du använder en mobiltelefon.

Du kan lägga till fler alternativ i filtret om du vill utöka din sökning.

För att börja om en sökning klickar du på Rensa valda urval eller på namnet Högskolekollen ovanför filtret.

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Tillbaka till granskningar Skriv ut Spara som favorit

Maskinelement - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte utformad och genomförs inte på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.

Den enda doktorand som är inskriven i forskarutbildningen deltar i undervisning i ämnet och tillskansar sig på så sätt kvalifikationer som är värdefulla för fortsatt arbetsliv, både inom akademin och i näringslivet. Det framgår däremot varken av intervjuer eller självvärdering om detta är ett aktivt val för att utveckla doktoranden och därmed en del av forskarutbildningen, eller om det finns andra skäl för doktorandens deltagande i undervisning. Deltagandet har också skett i en större omfattning är vad som är lämpligt för att genomföra utbildningen på utsatt tid. Självvärderingen beskriver att doktorander förbereds för sitt arbetsliv genom en bred samverkan mellan akademi och industri. Bedömargruppen anser att det är en för snäv beskrivning av vad som ger en god beredskap för arbetslivet både inom och utanför akademin. Dels är det ett påstående som skulle behöva exemplifieras (Vad är en bred samverkan?), dels ger samverkan i sig inte självklart en förberedelse för näringslivet för doktorander. Bedömargruppen anser att forskarutbildningen uppvisar tydliga svagheter inom detta område.

Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande

Bedömargruppen anser att det saknas systematik och genomtänkt struktur i utbildningen för att skapa goda förutsättningar för doktorandernas fortsatta arbetsliv eller beredskap för att möta förändringar i arbetslivet.

Ansvarig utredare:
Stella Annani